יושב בחוץ (Straight Time) – תרגום

(חלק שני בפרויקט התרגום הקצר שלי)

הרבה שירים עצובים יש ב-The ghost of Tom Joad. זה אחד המדכאים שבהם. תרגמתי Straight Time (ככה קוראים לשיר) ל"יושב בחוץ". הכוונה היא לבילוי מחוץ לכלא; חזרה למוטב.

השיר הזה מדבר אמנם על פושע שמשתחרר מהכלא (ממש כמו טום ג'ואד בענבי זעם), אבל, בעיני, גם נוגע לכלא הבורגני שמתואר יפה כל כך ב-Jackson Cage, שיר מוקדם הרבה יותר של ספרינגסטין (ובעיני אחד השירים הכי יפים בעולם). השיר הזה הוא דוגמא נפלאה ליכולת של ספרינגסטין לכתוב סיפור חיים בחמישה בתים פשוטים מאוד ולא ליניאריים, ומה שנשאר לי ממנו זה תמיד ריח הפלדה מהמפעל ומהקנה המנוסר, השמיים הכהים של לפני ארוחת הערב, תחושת אימה ומחנק, ויותר מהכל – חוסר תקווה. חיים שלמים שהם תחנה אחרונה.

 

 

 

יושב בחוץ

 

יצאתי מהכלא ב-86, ומצאתי אישה

חי ביושר ובצניעות

מנסה להישאר בחוץ ובחיים

מצאתי עבודה במפעל, לא אתעשר מזה

בחשיכה לפני ארוחת הערב

לפעמים אני מרגיש את הגירוד הזה

בעיניים פקוחות אני חוצה את הקו הדק, הנחוץ

נמאס לי כבר לשבת בחוץ

 

בארוחת הערב, הדוד שלי שמוכר מכוניות גנובות

מחליק לי ליד מאייה ואומר

"צ'ארלי, זכור מי החבר שלך"

בעיניים פקוחות אני חוצה את הקו הדק, הנחוץ

מפסיק עכשיו לשבת בחוץ

 

שמונה שנים בפנים, אתה מרגיש שתיכף תמות

אבל מתרגל לכל דבר

כך או כך אלה הם חייך

 

על רצפת המטבח, לעת ערב, זורק את התינוק גבוה באוויר

מארי מחייכת אך מביטה בי מזווית העין

נראה שלעולם לא אהיה חופשי לגמרי

אני יוצא אל המרפסת, נושם אוויר קר אל ריאותי

בעיניים פקוחות, אני מועד על הקו הדק, הנחוץ

נמאס לי כבר לשבת בחוץ

 

במרתף, רובה ציד ומסור מתכת

שלוק מהבירה ו-30 סנטימטר מהקנה נופלים לארץ

 

ובבוא הערב, אני לא יכול להיפטר מהריח

מניח ראש על הכרית

ומשוטט במחוזות זרים

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • דודי אור  On 6 בנובמבר 2010 at 9:55

    ממש מקסים – ומטאפורי

    • tsoof  On 6 בנובמבר 2010 at 14:07

      כן, באמת יפה, אם כי טיפה מדכא מדי בשבילי.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 2 באוגוסט 2012 at 22:10

    יפה מאוד

להשאיר תגובה

