קיצור תולדותיו של נסיך אשכנזי עתיר זכויות

 הייתי בן שש וחצי כשעזבנו את הקיבוץ. לאמא שלי לא היה מקצוע. אבא שלי השתחרר מהצבא אחרי שבע שנים בקבע. עברנו לגור בערד. אני מנחש שבשכירות. אמא הלכה ללמוד בבית ספר לאחיות. אבא היה מאבטח בקמ"ג. אשכנזים. מאה אחוז אשכנזים. ישראל 1978, בלי לירה על התחת.

את המעט שהם הרוויחו בחיים שלהם מאז (אבא שלי מת ב-1999) הם הרוויחו בארבע ידיים ושתי רגליים בלבד (האשכנזי השאיר שתי רגליים בלבנון. אתם יודעים איך זה. פריבילגיות.) האשכנזיה קרעה את התחת במחלקות פסיכיאטריות ופנימיות ואורתופדיות, קילחה חולים וזקנים ושבורים ורצוצים בשקל למשמרת. פריבילגיות.

זכויות היתר שלי במדינה הזו, מתוקף היותי אשכנזי מחוזק, היו לעבור דירה כל שנה או שנתיים, בניסיון להשיג את המשרה הבאה של איזה הורה, או אושר חמקמק (גם אשכנזים רוצים להיות מאושרים. הייתם מאמינים?) לעשות צבא של אשכנזים שכולל שלוש שנים של לבנון ושטחים (וקצת האחזות. בוא נודה), לעשות מילואים באבק עשר שנים, לשלם מס אמיתי, על כל מה שאני עושה, בלי להסתיר דבר וחצי דבר, לאכול את כל הקש שהמדינה הזו מאכילה את מעמד הביניים שלה.

בקיצר, ישראלי נטו. בלי בעיות מיוחדות למעט הישראליות עצמה, בלי הנחות, בלי פריבילגיות, בלי מלגות למרוקאים, תוניזאים, מתנחלים, אנשי הפריפריה, אתיופים, רוסים, קזחים או גמדים מהקרפטים, בלי אזרחויות זרות, בלי איגוד מקצועי, נאדה. רק אני, מאה אחוז אשכנזי, ואשתי האשכנזיה והילדים הצהובים בעלי זכויות היתר שלי.

ובזמן האחרון, שוב אני שומע על כל מני קשקשניות שמספרות לי שכל גרעפס שאני עושה, אני עושה מתוקף מעמדי האשכנזי, מתוקף זכויות היתר שלי, מתוקף השוביניזם המובנה של המוצא הסוציו-אנא עארף שלי.

עכשיו, עם כל הכבוד, קראתי את סמי מיכאל ואלי עמיר. הם קאנון ישראלי. הטובים ביותר. והסיפורים שהם מספרים הם קשים וכואבים. ובטוח שהיו פה אוכלוסיות שהוחלשו יותר מאחרות, ובטוח שלשלוח אותם לקרית שמונה ושלומי ואופקים היה מדיניות אפלה. אבל זה קרה מזמן. מה שקורה עכשיו, או בעשרים או שלושים השנים האחרונות, זה משהו אחר לגמרי.

המזרחים הם לא השחורים של מדינת ישראל. הערבים הם השחורים של מדינת ישראל . למזרחי משכונת התקוה ומשלומי ומנתיבות יש כמה אפשרויות: הוא יכול לבכות על זה שדפקו אותו ואת אבותיו, והוא יכול לעשות מעשה: לקום שעה קודם, לחלק עיתונים, למכור סנדוויצ'ים, להיות שליח של פיצה. סביר להניח שזה לא יספיק, ועוד יהיה לו פער גדול ומשמעותי לסגור, ומי שצריך לסגור את הפער הזה היא המדינה: בחינוך, בתרבות, ברווחה, בבריאות ובשירותים אחרים.

אני יודע, זה לא הוגן, אבל דחילק, רדי ממני: זה בטח לא באשמתי. אני אכלתי את אותו החרא בדיוק. אני גדלתי בערד ובבאר שבע ובנתניה, וקיבלתי מכות כי אני "אשכנזי מניאק". אני לא מאשים אותך בזה.

אגב, לקום שעה קודם זה בדיוק מה שאני עושה: קם שעה קודם. לוקח עוד עבודה, מרים עוד טלפון ועוד טלפון. הכל כדי שלילדים יהיה מה לאכול. וכן, אני מתלונן כל הזמן על המדינה המחורבנת הזאת, אבל מוצא זמן גם להתנדב למילאים ארבעה-חמישה ימים בחודש. ולא, אני לא חושב שהמרוקאים או החרדים או הערבים אשמים.

הבעיה שלי עם האב"דיות למיניהן (ראיתי הבוקר בלוג ששמו "רוח מזרחית עזה" ומיד אצתי לשנות את שם הבלוג שלי ל"גומרים הולכים במיוחד". ואז התחרטתי. בעוז) היא שהן כל כך עסוקות בהתבוססות בגורנישט מיט גורנישט ובצעקות על הַחְלשות, שהן לא עוסקות בהעצמה. הן הרי בעצמן חיוויים של כל הקשקושים על פטרנליזם ושוביניזם ומגדר. הן בעצמן נוטלות את תפקיד המוכיח בשער ובעל הדעה ומדברות מטעם ומלמעלה למטה. מי שמן בכלל?

מה שהן עושות זה לקרוע קרע בין אשכנזים ולמזרחים. או בעצם: לקיים את הקרע הזה. כי הן ניזונות ממנו. אין להן שום הגדרה עצמית ללא הקרע הזה. קחו מהאב"דיות (והאב"דיים) את הקרע, ומה הן יעשו מחר בבוקר? מי הן יהיו בכלל? מה יש להן להגיד? מה הן תורמות? ולמי, לבד מעצמן? וכל מה שכתוב כאן על נשים, מכוון גם לגברים שרוקדים איתן על דם האשכנזי המשוקץ.

ועכשיו, לנשום עמוק.

העניין הזה, של להגיד על כל גבר אשכנזי ש"יש לו פריבילגיות", הוא גזענות גרידא בתוספת שנאת גברים על הדרך. אני דנקנר אני? זה גם שקר טהור שאין לו שום סימוכין. נאדה. צריך להגיד את זה: יש פה איזשהו דיבור פסאודו-אקדמי סמי-מתוחכם, עם אפס עיגון עובדתי. הרי אני לא היחיד. אני מכיר עשרות אנשים שיצאו מהקיבוץ שלי ומקיבוצים אחרים בלי כלום בידיים, ובנו את עצמם בעשר אצבעות. שילמו על האקדמיה, עבדו בשלוש עבודות, ולאט לאט התקדמו והצליחו.

אני מכיר גם לא מעט שלא הצליחו כלל. הם חיים בעוני יחסי עכשיו, ומחכה להם עוני מוחלט בפנסיה.

מכירים את הערס מנתניה שצעק מספיק חזק וקיבל דוכן פלאפל? השיח המגדרי-מזרחי הזה, שמאשים אותי באומללות של שלושה דורות בירוחם, הוא בדיוק הערס הזה. הוא צועק חזק נורא, אבל זה לא הופך אותו לצודק. זה רק משכנע את הממסד שהוא צודק, כדי לקבל קצת זכויות יתר.

אז קחו גם אתן זכויות יתר. בסך הכל, יש כל כך הרבה אנשים שחיים על חשבון מיליון האנשים מסוגי במדינת ישראל, אז תאכלו גם אתן על חשבוני, זה מה שאתן רוצות, לא? פיצוי, לא ככה? ולא, אנחנו לא מיליון אשכנזים. אנחנו מיליון אנשים שמאמינים שכדי לקיים סדר חברתי יש לקיים את החוק ולתת את המעשר או ששת המעשרים ואת הפאה ואת הלקט ואת השכחה ועוד משהו לאיזה עמותה של ילדים חולי סרטן.

רק בחייאת דינקום, תפסיקו כבר עם הפצת השנאה הזו. העובדה שאנשים בני ארבעים במדינת ישראל צריכים להסביר שיש להם חברים מכל העדות, היא מביכה. ויש לכן חלק בזה. ממש כמו לרב עובדיה ולרב שך ולאיתמר בן גביר ולדודו טופז ולגולדה מאיר. אם אתן כל כך חכמות וכל כך מוכשרות וניתנה לכן הנבואה, לכו להעצים מוחלשים במקום לפזר שנאה. יש פה מהסוג האחרון די והותר.

(ואם תרמתי בעצמי לשנאה, אני מתנצל. אני בסך הכל מנסה לומר שכל מילה שלכן היא כמו עגבניה רקובה שמוטחת בפנים האשכנזיות העייפות שלי.)

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • ido2267  On 26 באוגוסט 2012 at 11:40

    מה זה אב"ד ?
    (יא אשכנזי מתנשא שמדבר בקודים של אליטה סגורה)

    • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 11:47

      זו איזו פמיניסטית מזרחית שעושה הרבה רעש באינטרנטים. אורטל בן דיין.

    • א_85  On 27 באוגוסט 2012 at 20:52

      איך? אישה חזקה ואמתית. הוא באמת הטריד אותה מינית לאחר שהקשר ביניהם כבר נגמר.

  • סיון  On 26 באוגוסט 2012 at 12:07

    נתפס לי הצוואר מרוב הינהונים בזמן הקריאה

  • Hanna Beit Halachmi  On 26 באוגוסט 2012 at 12:32

    כל מילה.

  • איווה  On 26 באוגוסט 2012 at 12:33

    בתור חצי אשכנזי וחצי מזרחי (מצב כלאיים ששותפים לו אחוזים רבים בארץ), אני יכול למר שחצי בי מתמוגג לקרוא אותך וחצי שני מתקומם קשות…

    • ido2267  On 26 באוגוסט 2012 at 12:35

      תצאו שניכם החוצה לחניה לגמור עניין כמו גברים.

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On 26 באוגוסט 2012 at 20:46

        החצי הלא אשכנזי בעד אבל הווזווז פוחד 🙂

    • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 12:38

      lol

  • ענבל  On 26 באוגוסט 2012 at 12:41

    מסכימה עם כל מילה (ואני אשכנזיה קיבוצניקית בלונדינית, שעזבה את הקיבוץ והצליחה במו-ידיה, כמו-גם אחיותיי).
    מספיק עם הגזענות, ההתבכיינות ותחושת הקורבנות.
    גם אני גדלתי בפריפריה (נכון, הייתה בריכה בקיבוץ. הדבר היחיד שהיא סייעה לי בו היא העלאת הסיכון לסרטן העור), גם לי אף-אחד לא עזר כשעזבתי את הבית (נכון, אמא שלי נתנה כמה עגבניות ומלפפונים כשבאתי לבקר בשבתות) וגם אני עברתי תקופות של משברים כלכליים. אבל היום אני חיה ברווחה, בעלת קריירה ומשפחה ואני מאושרת. אני לא מתעסקת כל הזמן בעבר ובקשיים.

  • נדב פרץ-וייסוידובסקי  On 26 באוגוסט 2012 at 13:05

    צפריר, מה לעשות שעובדתית, כשאתה שולח קורות חיים, מסתכלים עליהן ברצינות הרבה יותר מאשר אם שם המשפחה היה 'בלולו'? מה לעשות שעדיין – כן, בשנת 2012 – יש פערי שכר בין אשכנזים למזרחים, גם כשההשכלה, הוותק, וכל השאר זהים?
    אני לא חושב שאתה דנקנר או תשובה. אני חושב שאתה נדפק קצת פחות מכל השאר, בגלל שאתה אשכנזי. תיקון – אני לא חושב. זה מה שהעובדות מראות. מזרחי באותם תנאים בדיוק כמו שלך, היה מקבל קצת פחות. אתיופי הרבה פחות. ערבי כמעט כלום. רוסי איפשהו באמצע.

    אודה על האמת – אני לא אוהב את האסטרטגיה ההתקפית של אורטל. אני חושב שהיא, בהרבה מקרים, גורמת נזק. אבל בשני דברים היא צודקת: בעובדה שהאפלייה העדתית זה לא דבר שקרה בשנות ה-50 ונגמר, ובזה שאם נעמיד פנים שכולנו אחים ושאין אפלייה – זה רק יגרום להמשך האפלייה, לא לחיסולה.

    • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 13:54

      נדב: אני לא חושב שאמרתי שאין אפליה. יש אפליה. היא איומה וצריך לטפל בה.

      מה שאב"ד עושה, מנגד, זה מכתמי שנאה בסיסיים. מין רבנית עובדיה חילונית ורהוטה, שזורה רעל באוזני כל מי שאינו כמוה. ובכן, דחילק.

      ואגב: יום אחד עוד ירימו את הבלוג של האשכנזי שנדפק במוסך, במכולת, בשיפודיה, וגם על ידי האינסטלטור, החשמלאי והגנן כי קוראים לו רובינשטיין ולא בלולו. זו דרכו של עולם. אני מחנך את הילדים שלי, לא מספר להם שלמרוקאים יש מצח נמוך והם משתמשים בדם של ילדים בלונדינים במצה.

      • ido2267  On 26 באוגוסט 2012 at 14:14

        לגבי המצח זה כבר ידעתי. אתה בטוח בעניין המצות?
        אני מסכים עם שני הצדדים כאן. אני יודע יפה מאד שכאשכנזי יש לי פריבילגיות שאין למזרחיים וכיהודי אני במצב מצויין לעומת הערבי. אבל…
        אם אורטל בן דיין יכולה לכתוב וקולה נשמע בציבור זה בדיוק בגלל אותה תרבות אשכנזית מפלה ודורסנית שהיא יוצאת נגדה. 17 ח"כים הכניסה ש"ס לכנסת אחרי הרשעת דרעי, 17! אף אחד מהם לא אישה. אפליה נגד מזרחיים? לא נשכח ולא נסלח. אפליה נגד נשים ? (חיוך של שמן זית זך)ערכי משפחה, כבוד, אצלנו זה לא נהוג..
        אין לי בעיה עם כל הטענות נגד ההגמוניה האשכנזית המאוסה כל עוד ברור לכולם שמי שטוען אותן מקבל על עצמו את תפישת העולם של המחנה "שלי" (אם אני אחראי על המעברות אז גם על מערכת הבריאות שבגללה ישראל הגיעה בשנות החמישים לאחד המקומות האחרוניםנבעולם בתמותת תינוקות)

  • אנה  On 26 באוגוסט 2012 at 13:06

    כל מה שכתבת נכון – היה לך קשה והוריך עבדו קשה והם קמו שעה קודם וגם אתה. מה שאתה לא רואה, שאתה לא מסוגל לראות וכנראה גם אני לא, זה את מה שלא נמצא. את האופציות שלא מוגשות לחבר המזרחי שלנו.
    אני רואה חלק – את אילו שלא עומדות בפניו כי הסביבה שלו לא מעודדות אותו להגיע לשם: השכלה למשל. בדור של ההורים שלי וגם של החברים שלי, אנשים ממוצא מזרחי שרצו ללמוד באוניברסיטה נתקלו בהתנגדות פנימית בתוך המשפחה. זו בחירה אשכנזית עבורם והם יאלצו להתמודד מול התנגדות קשה, אם יבחרו בה, לא יתמכו בהם, מורלית וכספית.
    מצד שני, הקהילתיות חזקה מאד, כך שכשבן הקהילה תופס מקום עבודה טוב, בארגון ממשלתי או סוציאלי (עם קביעות) הוא יביא חברי משפחה נוספים ויצור מוקד כח מבוסס על נאמנות קבוצתית, בשבילה לא צריך השכלה אבל יש לה תקרה שקופה. ז"א לא תוכל לרכב על הכח לתפקיד בכיר באמת.
    מוקדי כח כאלה יש בכל מקום, הם מבוססים על לקרב את הדומה כי אני בוטח בו יותר. אם במרכזו יש גבר מזרחי, הקבוצה תהיה מזרחית ולהפך. לנשים קשה יותר להתברג, הסטורית.
    לשמחתי, מפת הכח הזו משתנה, יש בה גיוון גדול יותר. לצערי, זה קורה לאט.

    • מוריס  On 26 באוגוסט 2012 at 15:51

      את אמיתית?!?
      לא שמעתי על משפחה מזרחית אחת שהחרימה את הילד כי רצה ללמוד באוניברסיטה.

      שמעתי על משפחות שאין להן כסף לכך
      או צורך לעבוד כדי לפרנס ולא ללמוד.
      או שסתם לא בא להם. גם זה מותר.

      • אנה  On 26 באוגוסט 2012 at 22:45

        ניתקלתי בכמה שעשו את המוות לילדה שרצתה ללכת ללמוד באוניברסיטה במקום להתחתן מהר מהר ולעבוד בינתיים באיזה עבודה לא משנה מה ובאחרות שאף פעם לא עודדו את הילד ללמוד (אף אחד מהם), בהזדמנות הראשונה "שלחו את הילד לעבוד עם אבא, שיהיה לו מקצוע" וההברזות מבית הספר היו לגמרי בנורמה.
        גדלתי בבאר שבע, ישוב מאד מעורב, אף אחד מחברי המזרחיים לא קיבל עידוד מהבית ללמוד לימודים גבוהים. אף אחד! חלק מאילו שבחרו בכך, למרות חוסר התמיכה, נתקלו בלעג.
        למדתי לימודי הנדסה, לפני 15 שנים בערך, לא ממש מזמן, % המזרחים במחלקה, לא עלה על 25% (אני נדיבה).

    • ד"ר באקדמיה  On 10 באוקטובר 2013 at 21:41

      צודקת, רק שלרוב כשמדברים על נפוטיזם המזאחים מככבים. ראי ערך רשות הנמלים, חברת חשמל, רשויות מקומיות ועוד. העיקא שהאשכנזים מצליחים באקדמיה!

  • רוית גולדברג  On 26 באוגוסט 2012 at 13:07

    הרי אתה לא תמים. זה לא באמת שהיא שונאת אשכנזים. היא רוצה לעשות רעש הרבה רעש כדי שישמעו אותה ויאהבו אותה וינהו אחריה. הרי מקריאות אהבה ותמיכה לא מקבלים כותרות בעיתון. כמו בבית ספר. צריך להתעלם. אבל התקשורת גם היא צריכה להביא פרנסה הביתה. גם היא צריכה להביא רייטינג. גם אצלה לא עושים ג'ובות מדיווחי מיחזור והתנדבות לעם ולמדינה.
    והרייטינג מגיע מהפרסומת שחוזר חלילה צריכה תמיכה וכסף ופרנסה והכל מגיע מצרכנות יתר. הרבה מאוד יתר. כשנחיה בקטנה, בלי צריכה מטורפת של מה שיזרק לפח תוך כמה חודשים. כשנפסיק להאמין למשווקים ולפרסומאים. כשנפסיק להתרגש מהחדשות אז גם לא יקומו כל מיני אב"דיות כאלו באימרות מטורפות או אולי בהצעות חוק יעילות וחכמות.
    ללא ספק לצפות בבית הלבן בשידור חוזר ובחדר חדשות החדשה – עושה את זה…

    • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 14:14

      כן, אה? אבל צריך לזכור שהליצן שצועק חזק ומדבר שטויות וכולם מצטטים אותו, כבר היה נשיא שמונה שנים. והמהדורות המקומיות של הליצן הזה פזורות לכל שדרות הפוליטיקה והרבנות וההנהגות המקומיות. מירי רגב ואופיר אקוניס ודני איילון וכל מיני כלומניקים, זוכרת? הרי גם בימין מתנערים מהם, אבל אלה האנשים שקובעים את עתידנו. האצבע שלהם היא זו שעולה באוויר. פאקינג דני דנון קובע את עתיד ילדי!

      אז מהי אב"ד אם לא מהדורה קטנה וקולנית שרוצה להיות דני דנון כשתהיה גדולה? לרתום את השנאה ואת תשומת הלב כדי לעשות הון כלכלי או פוליטי. ואחרי שתצליח, איך ניפטר מזה?

  • Tsipi  On 26 באוגוסט 2012 at 13:27

    רשומה שפשוט מראה בורות גמורה בקשר למה זה פריוולגיות. זה ממש לא אומר שחייך דבש טהור בגלל זה שאתה אשכנזי. זה ברור שיש אשכנזים עניים (גם אני גדלתי בעוני מרוד), זה ברור שאם אתה מוצא את עצמך במקום שאתה האשכנזי במיעוט, שתחטוף מהסביבה, זה ברור שאנשים מכל המוצאים והדתות יכולים לסבול מכל מיני דברים נוראיים. כל זה לא קשור במאום לפריוולגיות. הנושא של פריוולגיות זה מה שקורה שאין להם (לא משנה מי) מושג מי אתה — אבל אתה מקבל יחס מסויים שאחרים לא, בגלל איך שאתה נראה, או השם שמופיע על קורות החיים שלך. למשל, אם אני עצבנית ישר איזה גבר נחמד ישאל אם אני במחזור, כי יש כל מיני הנחות קדומות לפי מין, מגדר, צבע, מבטא, ועוד כל מיני נתונים. גבר לא יישאל שאלה שקשורה להורמונים שלו. זאת פריוולגיה גברית. או כשמישהו מדבר במבטא ערבי או מזרחי כבד, ואז עונים לא ככה לאט, שיבין. כי לא יכול להיות שהוא איש משכיל וחכם. כל הנחה כזאת, כל הסתכלות שקשורה לדעות הקדומות האלה — על כל אחד כזה תפורה פריוולגיה. ובכלל, פריוולגיות זה משהו קבוצתי, ולא מתייחס למסלול חייו של היחיד. פריוולגיות זה גם לא תחרות, מי הכי מדוכא. ברור שבישראל/פלסטין הערבים הם הכי מדוכאים. חוץ מהסודנים, אולי. אז מה? ההגיון בלהעלות את זה זה בערך כמו האדיוטים שמצביעים על סוריה כל פעם שיורים באיזו סבתא בנבי סלאח. מה הקשר? אם אסד הוא יותר נבלה, לא צריך להתייחס לכיבוש?

    פריוולגיות זה גם לא סכום אפס. ההתגוננות האלימה של מי שמצביעים על הפריוולגיות שלו (במקרה הזה גברים אשכנזים) היא דווקא די מיותרת. הנושא של מודעות לפריוולגיות עולה שוב ושוב, כי בעצם זו הדרך היחידה לפתוח דלת לשיח אמיתי, שלוקח בחשבון את חוויית החיים של כל המשתתפים/ות. כי כשעוד אשכנזייה בלונדינית מהקיבוץ אומרת למזרחים שיפסיקו להתבכיין, באמת שזה רק מנציח את כל מה שהעלה את הכתבה העצובה הזאת.

    • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 14:23

      אם זה לא ברור, אני לא ממש מתלונן על החיים הקשים שלי. זה לא מעניין במיוחד בעיני.

      התהייה המרכזית שלי, היא למה הכלי האב"די הוא הפצה של שנאה וסכסוך? גם אם הכל נכון, ועדיף להיות גבר עשיר ובריא על אישה ענייה וחולה (1. אני חושד שזה נכון. 2. מצטער על ההלעגה המסוימת. בכל זאת, אתם גם מצביעים על המובן מאליו וגם מעירים אחר כך שאני לא מבין את המובן מאליו), למה לא לרתום אנשים שמגלים סימפטיה לאוכלוסיות מוחלשות ומגדר מוחלש ובמקום זה לייצר רעל?

      כתבתי כבר: הדרך היחידה שאני יכול לתמוך באב"ד היא להתאבד, וגם אז היא תטען שמימשתי את זכויות היתר שלי. אז אולי פריבילגיה היא לא אישית, אבל 1. הפגיעה היא אישית לגמרי, ו-2. גזענות היא גזענות היא גזענות.

      • Tsipi  On 26 באוגוסט 2012 at 16:04

        ת'אמת? לא מכירה אותך, אבל אם תרשה לי שניה להכליל לצורך העניין: עוד לא ראיתי שהקבוצה של גברים אשכנזים שנוטלים חלק בעליהום שקורה עכשיו בפייסבוק/בלוגיאדה אי פעם — גם כשמעירים להם מאוד בנימוס — עונים בסגנון של: וואללה, לא חשבתי על זה ככה. בואי רגע אצא מעורי ואנסה לראות מההשקפה שלך או של מישהו אחר שבא מזווית ממש שונה. תמיד, אבל *תמיד*, הם או מלעיגים, או מתעלמים, או אפילו מוחקים את התגובות. פשוט אסור לבקר אותם. נקודה. לא במקומות שהם מחזיקים מעצמם כמחזיקי השרביט של הנאורות.

        גם הטקטס שלך — נגיד שאתה ממש לא אוהב את הסגנון או את הפרקטיקות של אורטל בן-דיין… למה להקטין אותה? היא לא "אב"ד" (זה נשמע כמו משהו איכסי). היא בת אנוש, בעלת כישורים ומחשבות וסיפור חיים והשכלה ועוד כל מיני רבדים (לפחות שישה, והמבין יבין). ההקטנות האינסופיות האלה? ממש מחזקות את מה שאורטל טוענת. אורטל היא לא לבד, אך מתנגדיה מתעקשים להקטין את כל מי שתומך/ת בעמדות שהיא מייצגת (ולאו דווקא המציאה). כמו עמיר שיבי, שטוען שכל מי שתומכת בעמדה של אורטל היא חלק מ"עדר מריעות" "נערות" "גרופיות מתלהמות" ועוד כל מיני פנינים (באמת אי אפשר שתהיה עמדה לגיטימית שמבקרת אותך, עמיר?), והרשימה של התגובות והמגיבים ארוכה… שורה שלמה של דווקא אשכנזים, דווקא שמאלנים, דווקא נאורים, דווקא אבירי זכויות אדם ואישה (כל עוד לא מרימות ראש, כנראה). ההקטנה הזאת עושה דה-לדיטימציה לטענות שלא באמת באו על מענם כאן ושם, מבודדת את אורטל כאיזו מטורפת מתלהמת (ובאמת, אבל באמת שהיא לא לבד שם), ומוחקת כליל את כל מי שרוצה לתמוך בה. האו קונביניינט.

        ותופתע לדעת שהתאבדות היא ממש לא הדרך לתמוך. הדרך קשורה במה שאני כתבתי — שזו קודם כל הכרה ב-. שנית, יש סיבה למה לא "לרתום אנשים שמגלים סימפטיה". וזה קשור לפריוולגיות (אני מרגישה שזה דיון מעגלי, כי אם היית באמת מבין את מה שאנו אומרות על פריוולגיות, זה באמת היה מובן מאליו, וזה לא המובן מאליו שהתייחסת אליו). כשבעלי פריוולגיות באים להיות "סימפטיים" עם/כלפי מי שמוחלש, זה *תמיד* בא ממקום של התנשאות. פטרונות. לא משנה כמה הכוונה היא אחרת. קודם כל צריך "לוותר" על פריוולגיות (לוותר זה לא אומר לתת את הבית שלך למישהו אחר, זה אומר להיכנס לדיון בלי הנחות היסוד שנובעות מהן) — ואז אפשר לקיים שיח בגובה העיניים. אני לא יכולה לראות בנאורים הנ"ל קבוצה סימפטית, למשל, כי הם לא באמת בעלי ברית — אני מחוייבת כל הזמן לא לאתגר אותם, או שאני מטורפת/מגזימה/מתלהמת/קיצונית…

        טוב, כמו שאמרתי, מעגלי. גם הפגיעה שלנו היא אישית, ד"א.

    • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 17:54

      גם אני לא מכיר אותך כלל ציפי, נעים מאוד.

      לעניין תגובתך השנייה, ראשית אני מתנצל. איני מתכוון לפגוע באיש. שנית, אני לא אומר "אב"ד" בטון מזלזל. מבחינתי אב"ד היא שיבי הוא אב"ד: וכל אחד מהשמות כולל את שלל הזהויות המורכבות להפליא שלהם. אגב, את ההתקוטטות הפומבית שלהם פספסתי.

      חוץ מזה, אם זה דיון מעגלי, מה בעצם את אומרת? הוא יימשך כל עוד לא אשכב פרקדן ואצעק "חטאתי חטאתי חטאתי, ספרי לי עוד על סבלותייך ודקרי אותי במסרגות או בייצוג גברי בסביבה – נגיד, חרב, שלא תשויך חלילה לערס, שעלול להיות משויך חלילה לעדות המזרח?"

      ונניח שאכן ארים ידיים ואומר שאני נכנע ואקשיב לה ואסכים שהיא צודקת בכל, מה זה ישנה בכלל? הייצוג החברתי שלי, אליבא דה העלמה בן דיין, הוא נגטיבי, כמעט דמוני. והוא יישאר כזה. וסליחה, אבל אני לא איזה נכד של נאצי, שאפילו במקרה שלו אני לא בטוח שזה צודק לחלוטין. אני נכד של ניצולי שואה שאוכל את החרא הגזעני הזה מיהודיה. איך זה בסדר?

      • Tsipi  On 27 באוגוסט 2012 at 0:26

        אני לא יודעת אם חטאת או לא, נצא מהנחה שלא. זה ממש לא מה שנדרש. אני חושבת שכדי לעשות את זה פשוט נגיד דבר כזה: כשמזרחים/ות באות ואומרות שהמילה "ערס" פוגענית להם, התגובה המיידית צריכה להיות "למה?" ו"האם אני יכול אחרת?" במקום להטיף להם שהם לא מבינים, שהם רגישים מידי, "תפסיקו להתקרבן!", וכולי… כי זה לא בא טוב מהצד — שבכללי — הוא בעל הפריוולגיות. וזה לא מה שקורה. אני לא יכולה לדבר בשמה של אורטל, או של אף אחד אחר שהוא לא אני. אז אתן עוד דוגמה מקבילה מהחוויות היומיומיות שלי: אם אתה קורא לי "מותק" או "חמודה" ואתה לא מכיר אותי, או אם אתה אומר לי לחייך כשאני הולכת ברחוב, או מחמיא לי ע"י זה שאתה ניגש אלי בפארק ומחמיא לי על איך אני נראית… אז אתה בתור גבר משתתף בדיכוי שלי בתור אישה. ואם אני מלינה על זה, והתגובה היא תגובה המונית של "הגזמת" ו"את רגישה מידי" ו"את לא מבינה מחמאות"… אז מה שקורה בפועל זה גם מחיקה שלי. כי אין לי בכלל זכות להגיד שקורה לי פה משהו. וזה לא משהו ייחודי לציפי, זו גישה שהיא שמורה לנשים, ואני רוצה לשנות את זה. ואם אני באה וצועקת לך את זה, שזה די ונמאס ואתה חרא… זה כי אתה הגבר האלף ושלושים שאמר לי את זה, וזה באמת נמאס. ואם אתה תיקח את זה אישית אני לא אוכל להתווכח איתך, אבל עדיין מה שאני אומרת הוא לגיטימי. אבל אם תתחיל לצעוק עלי בחזרה שאני שונאת גברים, וכל הגדרה של התנהגות מגדרית היא סקסיזם, וסקסיזם הוא סקסיזם… אתה חוטא לי פעם שלישית. ואתה בטח לא צריך להתאבד כדי לתקן, אתה רק צריך להבין מאיפה באה ההתנהגות שלך (שחשבת שהיא תמימה אבל אולי בכל זאת לא) ומאיפה באה שלי. ואם ההכרה האמיתית הזאת, לעומת ההתגוננות האישית, נוכל שנינו לשנות את פני הדברים. לשנות את העולם, לא פחות. וכמובן "אתה" פה זה שוב לשם הדגמה.

    • yonatanc  On 26 באוגוסט 2012 at 18:45

      גם אני לא מודע לפריוויליגיות שלי כאשכנזי.

      אשמח לקבל רשימה של נניח עשרת הפריווילגיות המשמעותיות ביותר. 

      • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 18:52

        מה שציפי מנסה להסביר לנו, זה שהחיים שלנו פחות קשים מאלה של אנשים שאינם זכרים/אשכנזים/עשירים. אני יכול לחשוב על קבוצות אחרות שמקלות את החיים, אבל בכל מקרה הטענה הזו ואלידית בעיני.

        מה שכן, היותי זכר בהיר שמוצאו ממזרח אירופה, לא גורם לי לשנוא את מי שאינו כמוני, להבדיל מהנשים שאני מתייחס להן.

      • מודי תולששש  On 10 בספטמבר 2012 at 3:32

        העניין הוא, לפי הבנתי, שהפריווילגיות של האשכנזי הגבר באות על חשבון המרוקאית. מי שחושב "אני נדפק בגלל האשכנזים", ישנא.

        קשה לי לראות בברור את הפריבילגיות שלי כאשכנזי. אני רואה גזענות לידי, אך לעתים רחוקות – למשל מישהו מגחך כשעמית לעבודה מדבר במבטא מרוקאי בולט. זה מעולם לא השפיע על שיקולי קבלה לעבודה אצלנו, למיטב ידיעתי, וגם לא על קידום או התייחסות רצינית למישהו.

        אני מודע היטב לפריבלגיות שלי כמי שהוריו משכילים, ואולי לא עשירים אבל גם לא נאבקים (הם עבדו קשה כל חייהם, ואני זוכה בפירות.) יש רשת בטחון וידיעה שמותר להסתכן כלכלית. יש בבית ספריה עשירה, אנציקלופדיות וכיו"ב. אבל זה לא מה שנתן לי ממוצע גבוה בטכניון ובעקבותיו משכורת יפה.

        לגבי נשים: הנסיון שלי הוא שלהרבה נשים יש בעיה עם העצמה. כלומר, הן מוותרות מראש כי הן חושבות שהן חלשות. מכיוון שהרבה נשים עברו תקיפה מינית או "סתם" הטרדה, וגם אם לא, הן מכירות את החשש ללכת ברחוב חשוך (טוב, גם אני מכיר את זה, אבל פחות) – וזה גורם לחשש מגברים, חוסר בטחון, ובסופו של דבר, שנאה.

        נכחתי לפני שבוע בטיפול פסיכולוגי (מטופלת, מטפלת, ואני) המטופלת חששה מלפתוח את לבה לפני, למרות שאין לה בעיה עם נשים. פעם הייתי נעלב מזה. כיום אני אמפתי – אני לא יכול להבין את הפחדים והדחפים של מי שעברה אלימות, אלא להרגיש בר מזל, ומעמדה זו להביע חמלה.

      • שלמה מורד  On 11 בספטמבר 2012 at 16:37

        היו תקופות שבני עדות המזרח הרגישו מקופחים בהשוואה לאחינו בני אשכנז. בני עדות המזרח נשארו תקועים במעברות ומבוטלים , גם קיבלו יחס שונה . לדעתי זו אמתשאין להתעלם ממנה כדי לתקן את החברה הישראלית

  • nataliemessika  On 26 באוגוסט 2012 at 13:31

    צוף,
    יש לי הרבה מה לומר על מה שכתבת. אתחיל בזה שאתה מעלה כאן נקודות חשובות ויחד עם זאת חוטא בחטא ההכללה. כמו שאתה ודאי יודע יש ויש. יש קיבוצניקים כמוכם שעזבו בלי כלום ויש קיבוצניקים אחרים שהפכו ברבות השנים לטייקונים החדשים. ודי להזכיר את השר הנכבד שבמגדלי G / לשעבר מגדלי אקירוב שמתרץ את נהנתנותו בעוני שנגזר עליו בחייו הקודמים בקיבוץ.
    והוא לא היחיד, יש לא מעט דוגמאות כאלה, לצערי. אסף ענברי מתאר את זה יפה בספרו 'הביתה' – כיצד כל מיני עובדי חוץ בקיבוצים פתחו לעצמם חשבונות בנק נסתרים כדי להעביר אליהם את המשכורות שלהם כי הם היו בטוחים שמגיע להם יותר מאשר לכל היתר.

    לי באופן אישי אין לי שום דבר נגד קיבוצניקים אשכנזים (אפילו התחתנתי עם אחד כזה), אבל אין לכרוך לדעתי, את הקושי של אלה עם הקושי של המהגרים מצפון אפריקה ומארצות 'המזרח' שהגיעו לכאן בשנות ה- 50. וזאת למה? הפרספקטיבה שונה לחלוטין. אלה נחשבו לחלק בלתי נפרד מהקנון המיתולוגי של תחיית האומה ואלה – איך לומר, הרבה פחות.

    למזלי, המשפחה שלי הגיעה לכאן בשנות ה- 70 מצרפת ארץ 'מערבית' לכל הדעות (הורי היגרו לשם אחרי שעזבו את תוניסיה). להגיד שבגלל זה זכיתי להנחות ולזכויות יתר? איפה יש מלגות לתוניסאים, תגיד לי. 20 שנה ביליתי באקדמיה ולא מצאתי אפילו מלגה אחת לרפואה. אבל הערות מטומטמות על השם שלי או על המוצא של הוריי דווקא מצאתי הרבה (במיוחד מכל מיני אינטלקטואלים הומניסטים עם נטייה שמאלית).

    אני חושבת שכל 'הרנסנס המזרחי' שאותו מובילים בני הדור השני והשלישי שרובם אפילו לא ביקרו בארצות שמהן היגרו בני המשפחות שלהם, אינו שונה מרנסנס התרבותי של קבוצות אחרות בישראל – דוברי רוסית, לדינו, יידיש וכו'.

    אפשר להתווכח על הטון אבל לא על המהות, שמשקפת צורך אוטנטי בעיני.

    • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 14:26

      שני דברים:

      1. זה לא שאני מכליל, זה האב"דיות שמכלילות. אני לא אהוד ברק, ויש עוד אלפים על אלפים שהם לא אהוד ברק. הם ציבור. זה לא עניין פרטי שלי.

      2. לא תאמיני כמה הערות שמעתי על הבלונדיניות שלי והאשכנזיות שלי. הן נעות בין גסות רוח לגזענות לברוטליות לטמטום לשנאה טהורה. מאנשים שטוענים לאיזה לפיד אינטלקטואלי אני מצפה לא ללבות את השנאה הזו.

      3. יש גזענות אשכנזית אנטי-מזרחית. גזענות שהיתה בוטה מאוד פעם והיום פוחתת, גם אם לא נעלמה. זה נגע איום וצריך להילחם בו. מה שמוזר לי, עם זאת, זה למה הגזענות שמנגד היא כל כך לגיטימית.

      • מודי תולששש  On 10 בספטמבר 2012 at 3:37

        מישהי אמרה לי פעם על זה שלחלש יש יותר לגיטימציה לשנוא את החזק. ליהודים יש לגיטימציה לשנוא גרמנים, ולפלשתינאים יש סיבה לשנוא יהודים. השנאה היא כמובן סימפטום אבל גם גורם.

        השאלה היא האם שנאה וליבויה הם אסטרטגיה טובה להגדלת השוויון. לדעתי – לא.

      • שלמה מורד  On 11 בספטמבר 2012 at 16:41

        השנאה חטא קדמון , שאילץ קין להיות נע ונד על פני תבל ללא מוצא של פתרון בעיותיו המתעוררות ומתחדשות

  • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 14:41

    למי שהסכים אתי לא עניתי, אבל רציתי להגיד שגם אני מסכים אתכם.

  • עידו לם  On 26 באוגוסט 2012 at 15:18

    השיח המזרחי פסאודו אינטלקטואלי מיוצר על ידי אפסים כושלים מהאקדמיה ואני בספק כמה עתיד יש לו גם בארה"ב ובמערב יש את השיח הצרחני והאווילי הזה ואין מה להתרגש ממנו כמו שהוא הופיע ככה הוא ייעלם.

    • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 18:10

      אולי, אבל לא בטוח. בכל מקרה, אני נגד הטון הזה, אלא אם אתה יכול להביא ממוצעים אקדמיים של הנוגעים בדבר.

  • דודי נתן  On 26 באוגוסט 2012 at 15:24

    אחת הצרות עם אב"ד ושותפיה לדרך הניתוח האתנית החד-מימדית, היא שכל דבר מוסבר אצלם ע"י הרוע האשכנזי.
    תמיד נראה כאילו מאחורי כל בעיה של מזרחי בישראל יושב אשכנזי עם מקטרת.

    כאילו – הגזענים מקרית מלאכי רק "הפנימו את הדיכוי"
    כאילו – הרשע אלי ישי צייד המסתננים "הפנים את הדימוי"
    כיאלו – כל אחד יכול להשלים לבד עוד עשרות מקרים…

    ואז, אין שום התיחסות ישירה למה טוב ומה רע, יש רק נסיון מתמיד למצוא את האשכנזי עם המקטרת שבקצה הסיבות.

    מסוכן, מסוכן מדי

  • יוסי דר  On 26 באוגוסט 2012 at 15:30

    פעם שאלתי את עצמי מה הייתי עושה אלמלא נולדתי אשכנזי.

    התשובה ברורה כשמש: הייתי יורד מהארץ.

    • ido2267  On 26 באוגוסט 2012 at 15:34

      למה?
      היו לנו כבר שלושה רמטכ"לים מזרחיים (אם כי אף אחד מהם לא תימני) ומנגד , למה אתה חושב שיהודי מרוקאי מישראל הוא סחורה כל כך מבוקשת בחו"ל? קלוד ללוש יש רק אחד…

      • יוסי דר  On 26 באוגוסט 2012 at 17:38

        כן כן, שלושה רמטכ"לים מזרחיים אבל 95 אחוז אסירים מזרחיים בבתי הסוהר.
        אבל לא זו הנקודה.
        להיות מזרחי זה לחוש, החל מינקות, את טעם האפלייה ההתנשאות וההשפלה על רקע עדתי – גם אם בסופו של דבר אתה רמטכ"ל או טייקון או פרופסור.
        (אפילו בסבטקסט של "היו לנו כבר שלושה רמטכ"לים מזרחיים" יש ניחוח של התנשאות).
        לא כל דבר נמדד בכסף או בתארים או במכסות של מינויים מזרחיים או באפליות מתקנות. התחושה חשובה יותר מהדברים המדידים הללו.

      • ido2267  On 26 באוגוסט 2012 at 17:43

        אז אני שוב שואל: למה אתה חושב שהייתה לך תחושה אחרת בתור מהגר ממוצא יהודי מזרחי במקום אחר?

      • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 18:12

        ליוסי דר,

        נסה להיות אשכנזי בשכונה ד' בבאר שבע, או בהפועל באר שבע בכדורגל. גם לפני שלושים שנה – ואני מתערב שגם היום, בטח אם קוראים שם את אב"ד – עצם החיים שם כאדם לא מזרחי הם חיים בפחד ותחושת התנצלות שאתה לא בוקובזה.

      • Yochai Bashan  On 26 באוגוסט 2012 at 20:42

        ליוסי דר
        יוצא לי די הרבה להיות בבית סוהר בארץ (בית כלא אחד אגף אחד ככה שאין כאן דגימה אקדמאית) בשנה האחרונה.
        להתרשמותי הלא מלומדת האוכלוסיות הדומיננתיות הן דוברות ערבית ורוסית.
        ישנם לא מעט דוברי עברית אבל הם לא רוב ואין לי מושג (או ענין) איך להבדיל בין יוצאי בבל ליוצאי סוריה ומרוקו על בסיס שפה ומראה עדין בסה"כ הרוב דובר ערבית.
        לי יש כלל לגבי עצמי – אם אתה מרגיש שדופקים אותך תהפוך את זה לדלק ולאמביציה ותראה להם מה זה … תנסה אולי יצא מזה טוב

    • עידו לם  On 26 באוגוסט 2012 at 15:43

      אתה די טיפש, תשובה הוא מזרחי ויש לו הרבה יותר סיבות להישאר בארץ מאשר לנו.

  • קיבוצניקית לשעבר אשכנזית פמיניסטית וחוקרת מגדר  On 26 באוגוסט 2012 at 16:08

    מסכימה עם כל מילה שלך. אני עייפה מלהלחם כל הזמן במדינה, באוברפט, בפוליטיקאים המושחתים, בניצול הציני של אלו שתורמים ותורמים ותורמים. אני וכל בני משפחתי שרתנו בצבא, ביחידות קרביות, וכך גם ילדינו. אנחנו עובדים בלי הפסקה, והחשבון ריק. די אני עייפה, תנו לנוח. אכן, יש שוביניזם מגעיל בארץ, אבל הוא ממש לא קשור למוצא ולעדה. הנושא הזה הוא פסה מזמן. חברותי הפמיניסטיות – שחררו אותנו מהשיח המייגע הזה. כי באמת שאין מה להחיות את השדים המתים בבקבוק. זה לא יעזור. הם כבר מתו (אולי לצערכן, אבל מאוד לשמחתי ולשמחת כל חברי וחברותי המזרחיים). ואם נמקד את תשומת הלב הנכונה בשוביניזם, אולי גם הוא יהיה פסה בעוד כמה שנים, אינשאללה.

  • א_85  On 26 באוגוסט 2012 at 16:10

    בכעס גדול אבא שלי אמר לי פעם משהו דומה.

    אני ממוצא רומני.

    אמרתי לו, שזה נכון שסבתא עבדה כל הזמן, ולמעשה הוציאה לחם מהאדמה בזעת אפה (סבא נפטר לפני הרבה שנים ולה היו שני ילדים לגדל לבד). זה נכון שלא היה לה קל, ושלא קל גם היום. אבל תאר לעצמך, שזה יכול להיות קשה פי כמה.

    אני מתרגם כבר הרבה זמן את המאמר הזה לעברית ועדיין לא סיימתי —
    http://whatever.scalzi.com/2012/05/15/straight-white-male-the-lowest-difficulty-setting-there-is/

    אתה מוזמן לקרוא אותו.

    • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 18:32

      מעניין מאוד. מעורר מחשבה.

  • ארנון  On 26 באוגוסט 2012 at 17:38

    בענין הפריבילגיות – הענין הוא שלא בדיוק ברור לאן השיח הזה שמובילה אורטל בן דיין רוצה לקחת אותנו. כרגע הוא גזעני, תוקפני, מתקרבן ולא מציע תשובות.
    באחד הדיונים אורטל אמרה שהיא לא מוכנה לשמוע שום תירוץ של אשכנזי עד שלא יהיה כאן ראש ממשלה מזרחי.
    ובדף הפייסבוק החדש שהיא וחבריה פתחו http://www.facebook.com/pages/%D7%93%D7%99-%D7%9C%D7%9E%D7%96%D7%A8%D7%97%D7%95%D7%A4%D7%95%D7%91%D7%99%D7%94-%D7%92%D7%96%D7%A2%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%A1%D7%A7%D7%A1%D7%99%D7%96%D7%9D-%D7%91%D7%A9%D7%9E%D7%90%D7%9C-%D7%93%D7%A3-%D7%9E%D7%A2%D7%A7%D7%91/484192514926887,
    זה מגיע לכדי אבסורד.
    נכנס לדיון בחור אשכנזי.
    מהדף חוקרים/חוקרות אותו: "אתה לא מרגיש שמה שהשגת הושג לא בדרכים כשרות? כלומר דרך מערכת שסיפקה פריווילגיות עצומות לאנשים שהגיעו ממקום מסויים רק בגלל שהגיעו משם?"
    ואחרי שהן מכריזות שיש מצב שבכלל לא מגיעות לו כל הפריבילגיות להן זכה, הן מציעות לו איך לטפל בבעיה: "נראה לך שאתה יכול למכור את הנכסים שלך ולכסות ל100 משפחות אתיופיות רוסיות ומזרחיות את המשכנתא?"
    וגם ההצעה המפתה הבאה: "אם אתה מודע לנוכחות האלימה שלך במרחב בתור גבר אשכנזי פרויילגיוני. האם שקלת להגר?".
    ומזרחי שנכנס שם לדיון ולא כל כך מתלהב מהמאבק שלהן, מתוחקר עד לפרטי פרטים, כולל השאלה הבאה: "מקווה שלא תאשים אותי שוב בבדיקה בציציות, אבל אם אתה לא מזוהה כמזרחי(למשל חזותית) ייתכן וזה משפיע ישירות על החוויות שלך ועל הפרשנויות שלך ובעיקר על העדר התמיכה שלך במאבק שלנו.".
    ציפי – האם את חושבת ששיח כזה יקדם במשהו את המצב? בינתיים כל מה שאורטל הצליחה לעשות זה לפגוע בכמה מאבקים חשובים לא פחות – היחס לפליטים, האלימות בחברה שלנו. אצלה הכל מתבטל בפני האג'נדה היחידה שלה. ששוב, אני לא מזלזל כלל בחשיבותה.

    צוף – אתה לא אשם בכלום. ואתה לא צריך להתנצל בפני אף אחד. בטח לא בפני מי שבעיקר מונעת משנאה כה עזה.

    • Tsipi  On 27 באוגוסט 2012 at 0:43

      מכיוון ששאלת אותי אישית, אני עונה פה על חלק מהדברים.

      כשהעמוד של אורטל נפתח, אורטל מיד התחילה לרצות עונש פייסבוקי של הרחקה לשבוע. היא מינתה כעשר מנהלות: רוב מזרחי (לדעתי שתי אשכנזיות) בערך חצי-חצי גברים ונשים (אולי 6/4). לא הייתה בקרה על תגובות בדף, ואי אפשר לדעת מי כתבה את הדברים שציטטת (שבחלקם ההקשר עוזר להבין יותר).

      למען הגילוי הנאות, אני הייתי מנהלת בדף למשך יום אחד, אבל אף אחד מהציטטות לא באו ממני 🙂 אה, וגם לא מאורטל, מכיוון שלא הייתה נוכחת בכלל בדיונים שהבאת.

      נאמרו שם (בדף) דברים שאני מאוד מסכימה איתם, ונאמרו דברים שאני ממש לא מסכימה איתם (לדוגמה, השימוש במונח "אשכנאצי"). אז לשאלתך — כן ולא, כמובן. הרבה ממה שיש בדף הוא שווה קריאה, ושווה הבנה. חלק אחר מהדברים לעניות דעתי לא מקדמים שיח. האם יש מקום לגיטימי גם להוצאת קיטור? להוצאת עצבים? לדעתי יש. אבל אין ספק שזה ממש לא נעים למושא העצבים.

      אבל אחזור על משהו שאמרתי בתגובה אחרת (או לפחות משהו דומה): אני אישית לא מאמינה בשיח בכל מחיר. אם המחיר הוא שאני צריכה להנמיך ראש כדי לקיים אותו, השיח הזה לא באמת יתקיים, גם אם כולנו נשב לצד השולחן. הוא יקרה כשאני אאמין שהצד השני לא מתנשא עלי, ורואה אותי בגובה העיניים. וזה אף פעם לא קורה ממקום של השתקה והקטנה. גם אם אני מעצבנת.

      • ארנון  On 27 באוגוסט 2012 at 1:16

        הי ציפי,
        אני כן מוצא בדף ההוא דברים השווים קריאה, אבל הנימה הכללית מאד מפריעה לי. היא לא מציעה שום דבר קונסטרוקטיבי שיקדם ענינים. היא בעיקר מצליפה, בכח, באלימות, בביטול האחר. לכל כיוון, בלי לראות אף אחד ממטר. ובצורה כזאת שום שיח לא יבנה ושום פתרון לא ייושם.
        את לא צריכה להנמיך ראש, כי אז באמת שום דיון לא יתקיים.
        אבל את גם נדרשת לא להנמיך את הצד השני, כי גם אז לא יקודם שום דבר.
        אני מניח שאם תנהלו את השיח ממקום של – "בואו נבחן את הנחות היסוד" – אזי יש סיכוי.

        מחר אני הולך לבית הספר, לעוד שנת לימודים. אף פעם לא התייחסתי למישהו מתלמידי או מצוות המורים שאיתי בהתאם לשם המשפחה שלו, לצבע העור, למבטא. גם מסביבי זה כזה נונ-אישו. מה שהיה היה, אנחנו מכירים בעוולות שנעשו בעבר. אבל גם את תסכימי שיש שיפור, ושכל הסימנים מראים שהכיוון חיובי. גם אם אתם מתעקשים כל כך לראות את הרע שעודנו קיים.
        אם תצאי לרגע מתוך השיח הכל כך תוקפני שלכם, תוכלי גם את לראות את זה.

      • tsoof  On 27 באוגוסט 2012 at 6:19

        תודה, ארנון. אני אסתפק בתגובה שלך לציפי. היא אומרת את רוב מה שיש לומר בעיני. בהצלחה בשנת הלימודים.

  • מיכל  On 26 באוגוסט 2012 at 18:38

    אישית, נראה לי שמשתנים בינאישיים אחרים משפיעים על מי ומה שאנחנו יותר מאשר העדה. אבל זו רק אני. אנחנו עדיין חיים בחור גזעני מאין כמותו. זו רק העדה (או הלאום) שמתחלפים. התפקיד נשאר. כמו להחליף קולנוע ולראות את אותו הסרט.

  • דודי  On 26 באוגוסט 2012 at 19:12

    פוסט אמיץ. זה כבר משהו.

    עם תוכנו אני מסכים במידה מסוימת, אבל (אני מניח שזה עלה בתגובות, לא קראתי) אני חושב שלתושב שכונת התקווה, שלומי או נתיבות – שלהם קראת לפתור את הבעיות על-ידי כך שיקומו שעה קודם – יש גם היום פחות אפשרויות ויותר בעיות מלתושב רמת אביב, או סתם שכונה סטנדרטית במרכז הארץ. זה לא קשור ישירות למוצא אבל כן קשור למרכז ופריפריה. דוגמה קונקרטית – פערים גדולים ברמת הטיפול בבתי חולים במרכז לעומת בתי חולים בפריפריה.

    • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 19:40

      כן, כתבתי גם שמי שצריך לסגור את הפער זו מדינת ישראל, ולא אני, למרות שהיו לי חיים הרבה יותר קלים מלהם.

  • יוסי דר  On 26 באוגוסט 2012 at 19:44

    לצפריר,
    תחושת הפחד וההתנצלות שאתה לא בוקובזה היא תוצאה ממש מתבקשת של המצב.
    בשכונה ד' אתה נטע זר שלא שייך ל"אנחנו" אלא ל"הם", וזו סיבה מספקת (מבחינתם) לפרק עליך את התסכולים.
    הדעות הקדומות עובדות בכל הכיוונים, ואתה לא יכול לצפות שאנשי שכונה ד' ישאירו אותך מחוץ למגירה שבאופן טבעי אתה אמור להיות בתוכה.

    • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 19:49

      מה זה בעצם אומר? שכל אחד הרגיש נטע זר במקום הזה. זה הכל. אני חטפתי מכות כי אני אשכנזי. זה נכנס לסך כל הפריבילגיות שלי, אני מניח. בכל מקרה, זה לא איזה קרדום לחפור בו כדי להפיץ שנאה נגד מרוקאים ומי שאינו בירנבאום דיו.

      (אני קצת חוזר על עצמי)

  • מיכל  On 26 באוגוסט 2012 at 20:17

    צפריר, כתבת מרגש. במילים ברורות צריך כל אחד לקחת אחריות על חייו.
    על הרע וגם על הטוב. ימים טובים.

  • רובי ט.  On 26 באוגוסט 2012 at 21:38

    אתה קינג, ולא בכדי יא צופניק

  • גילה  On 26 באוגוסט 2012 at 21:50

    גם את האשכנזים שלחו לעיירות פיתוח, אפילו לפני ששלחו אליהן את המזרחים. באר שבע, ירוחם, דימונה, קרית שמונה וכיו"ב מאוכלסות באשכנזים ותיקים או שהיו מאוכלסות. יכול להיות שרוב הדור השני או השלישי עזב מסיבות של רצון למצוא עתיד טוב יותר אבל קוראים לזה יוזמה או בחירה חופשית. אני רוצה להזכיר שגם אשכנזים חטפו דידיטי ולקחו זאת כחלק מהתהליך. בקיצור, לא שלא היתה בעיה בתחילת המדינה על רקע של חוסר הבנת האחר אבל להנציח זאת לאורך כל השנים זה כבר פאתטי.

    • tsoof  On 26 באוגוסט 2012 at 21:55

      גילה, אני דווקא מסכים עם הטענה שעדיף היה (ואולי עדיין עדיף) להיות אשכנזי במדינת ישראל. ואני אומר את זה כבן לאם מהקיבוץ ואבא מהג'יפה של הפריפריה. אני פשוט טוען שהפתרון של לשנוא כל מה שאינו מזרחי הוא לא לגיטימי.

      • Tsipi  On 27 באוגוסט 2012 at 0:53

        אני מאמינה באמת ובתמים שזה לא המקרה. אני אף פעם לא חוויתי שנאה מאורטל או מאקטיביסטיות מזרחיות אחרות, מה גם שחלקן זועמות מאוד. אולי התשובה טמונה בכך שניגשתי להכרות שלנו (הבעיקר וירטואלית) כבת ברית, ומוכנה להקשיב(ז"א לא לקפוץ למסקנות, וגם לא להגיב מהבטן). ולמדתי הרבה. עדיין לומדת. עם כל הקושי שבדבר, ובאמת זה לפעמים קשה. הנרטיב הזה לא מוכר לי מקרוב, צריכה כל פעם לעשות לו מקום. אישית, מרגישה מורווחת מזה.

        סתם, עוד פיסה מהאני מאמינה שלי: כולנו גזענים. מי שחושב שהוא חף מזה ושרק מישהו אחר מונע מגזענות, חי בהכחשה מזיקה. הטריק הוא (שוב) הכרה. כשאני יודעת מראש שאני גזענית, אני יכולה ללמד את עצמי לפלטר דברים בצורה לא-גזענית. כשאני מתכחשת לזה, אני ממשיכה לפעול על פי התכתיבים הגזעניים שנותרים שקופים, ולפיכך לא משתנים.

      • א_85  On 27 באוגוסט 2012 at 14:44

        בהחלט עדיין עדיף להיות גבר אשכנזי. יותר שכר. פחות התעללות ממסדית. יותר ביטחון פיזי.

    • א_85  On 27 באוגוסט 2012 at 11:52

      זה כבר שקר. האשכנזים התפזרו בארץ בנכסים הנטושים של הפלסטינים. הם התניידו בקלות יותר כי היו בבעלותם נכסים יקרים. בקיצור, רבים מכרו את הנכסים והיגרו לגוש דן. המזרחים שובצו בפריפריה והושמו במערך הדיור הציבורי. הם לא קיבלו את הנכסים לרשותם. האזורים שבהם הם גרו היו דלי תעסוקה, וההשקעה הממשלתית הייתה בהם זעירה. בשורה התחתונה הם הובאו למצב של ניידות גיאוגרפית וחברתית אפסית. לא היה לזה שום קשר ל"יוזמה" או "בחירה חופשית". להיפך – אלו פירות הביאושים של הגזענות האשכנזית במלוא הדרה.

      • tsoof  On 27 באוגוסט 2012 at 11:55

        כמובן, זה נכון לגמרי למעט אם היית אשכנזי לא מקורב שמצא את עצמו בפריפריה. אז אולי הקריות יותר טובות מעכו, אבל רק קצת.

      • א_85  On 27 באוגוסט 2012 at 14:37

        לכל כלל יש יוצא מין הכלל.

      • tsoof  On 27 באוגוסט 2012 at 14:47

        אני מניח שבמשפט הזה אפשר לפרק כל טיעון. ניצחת.

      • א_85  On 27 באוגוסט 2012 at 14:39

        דמיין לעצמך שהיה קם פלסטיני ואומר שאין כיבוש כי הוא לא מרגיש בו. מגוחך, לא? דוגמאות אישיות הן דבר בלתי-מבוטל, והן עדיין לא מוכיחות דבר וחצי בדיון כזה.

  • טל  On 27 באוגוסט 2012 at 0:11

    בתור אשכנזי שגדל במחסור תמידי (לא עוני אבל אפס אקסטרות) וגם חטף מכות על זה שהוא אשכנזי ( זה כנראה קטע נתניתי) מדהים אותי שאף אחד לא שם לב שהאפליה והדיכוי אינם בגלל המוצא אלא בגלל המעמד class. נכון, הרבה פעמים יש מתאם בינהם, אבל ללא ספק הקושי של אשכנזים ומזרחיים לצאת משכונת העוני הוא די זהה.
    .
    השיח המטופש שבודק את העדות של טייקונים, פוליטיקאים מושחתים ורמטכלים (גם לכם זה נשמע כמו אהוד ברק?) מטופש בעיניי מכיוון שגם אם כל הטייקונים היו אשכנזים, אז מה? אז אפשר להגיד ששתי אלפיות האחוז של האשכנזים נהיים טייקונים בעוד שרק אלפית האחוז מהמזרחים נהיים טייקונים. ממש אפליה אמיתית.
    מעבר לזה אני לא מאמין שעדיין אנחנו מדברים במונחים האלו ב 2012 הרשו לי לחשוד במניעיהם של מי שמעלה מן האוב את הויכוח הלעוס הזה.

    • א_85  On 27 באוגוסט 2012 at 14:43

      מה זה "אז מה?"… זה סימפטומיאלי…
      אז את ישראל מנהיגים רק יהודים… אז מה?
      זה תוצר של תפיסה שאומרת שהיהודי עליון על הערבי. בסופו של דבר זה בא לכדי ביטוי גם בהרכב של הממשל.

      • טל  On 27 באוגוסט 2012 at 23:20

        זה היה יכול להיות נכון אם לא היה ולו טייקון, רמטכל, או כל חבר אליטה מזרחי אחד. עובדה שאפשר להגיע לאליטות גם אם אתה מזרחי. זה לא קל שאתה מזרחי אבל גם לאשכנזים זה לא קל. היתרון המספרי שאני מסכים שיכול להיות קיים קשור לעובדה שרבים מחברי האליטות (מצטער, אין לי כינוי אחר) הם מבוגרים מספיק בשביל לסבול/להנות מאותה אפליה שהייתה ללא ספק לפני כמה עשורים. אני בטוח שבגילאים הצעירים האפליה כמעט לא קיימת. אני לא שמעתי מאף אחד מתחום ההיי טק לדוגמא תלונות על אפליה.
        מה שצוף שכח להוסיף לרשימת הפריביליגיות המפוקפקות שלנו הנסיכים זה שמאיתנו נמנעה האפשרות להציל את שאריות כבודנו העצמי אחרי שכשלנו להגיע לאליטות ע"י האשמת מוצאנו בכשלון.

  • גילה  On 27 באוגוסט 2012 at 6:16

    טל, למרות שאני מסכמה שהשיח יש בו מידה רבה של מעמד ולא עדה, עדיין גם מזרחי רם מעלה משתמש במזרחיותו כדי להוציא עצמו לתודעה. לפני כמה שנים התבכיין סילבן שלום על היחס אליו בגלל מזרחיותו. הוא לא היה ילד עני בפריפריה. הוא היה בן של מנהל בנק בבאר שבע. מירי רגב תבעה את עלבונה על שהיא בכלל גם אשה וגם מזרחית וטענה שהיחס אליה בצבא היה קשה בגלל שני ההיבטים הללו. היא שכחה להזכיר שגם קודמתה בתפקיד: רות ירון, היא גם אשה ומזרחית שהגיעה מבאר שבע ולעניות דעתי מעולם לא היתה מעלה על דעתה להשתמש בעובדות אלו לקדם את עצמה.

  • א.ב.  On 27 באוגוסט 2012 at 9:20

    כבר בפיסקה הראשונה אתה מציג את הפריווילגיות שהיו לכם.
    אבא בקבע (קצין?), השכירו לכם דירה בערד? האמא התקבלה לבית הספר לאחיות?
    כמו שאמרת אשכנזים מאה אחוז אשכנזים.

    • ido2267  On 27 באוגוסט 2012 at 9:24

      זה בצחוק. נכון?

    • tsoof  On 27 באוגוסט 2012 at 9:32

      משעשע. אבא שלי היה נגד. וכן, השכירו לנו דירה בעיירת פיתוח בטיז אל גורנישט.

      אתה יודע מה צריך כדי להתקבל לבית ספר לאחיות? לדעתי אז לא היה צריך אפילו תעודת בגרות, כי בטוח שלהורים שלי לא היו תעודות בגרות.

      • א.ב.  On 27 באוגוסט 2012 at 10:38

        כאן בדיוק רואים את העיוורון האשכנזי, ואיך אין סיכוי שבעולם שבכלל תבינו עד כמה בעלי פריווילגיות אתם, הייתם ועודכם.
        מעניין אם הייתם מוצאים דירה בערד (שהייתה מרכז די אשכנזי אז) אם הייתם כהי עור?
        אתן לך את התשובה: לא.
        באותה תקופה בני עדות המזרח שהיו צריכים לעזוב את דירתם הופנו לשטחים (בכל דרך אפשרית).
        ובדיוק הנקודה של הקיפוח- אם אשכנזיה לא הייתה צריכה תעודת בגרות להתקבל לבית הספר לאחיות, מעניין מה היו צריכים מזרחי או מזרחית?

      • ido2267  On 27 באוגוסט 2012 at 10:48

        ושוב אתה מפספס . האפליה היא הרבה יותר סמויה ומעודנת.מאשר הסטטוס המקצועי או מקום המגורים (ערד כן? לא רמת אביב ). בשביל להבין את זה צריך להסתכל על הערבים בארץ. הם "כאילו" שווי זכויות אבל בפועל הסיכוי שערבי יהיה מנהל סניף בנק בראשל"צ הוא די אפסי וכן הלאה.
        כל זה לא משנה את העובדה שבחברה הערבית יש רעות חולות לא מעטות ובעיקר את.זה שהיחס המתנשא כלפיהם מאפשר להם שלא להתמודד עם זה. כשראש עיר ערבי הודה בטבעיות שהוא מכה ,פה ושם, את אישתו הוא ידע היטב שאף ראש עיר יהודי לא היה מעז להגיד דבר כזה.
        אני מניח שזאת הסיבה לכך שבני עדות המזרח מגלים רגישות שכזאת לאפליה נגד ערביי ישראל ונלחמים להפסקת הכיבוש. הרי הם יודעים על בשרם מהי התנשאות ואיך זה להיות מדוכאים. מה הם לא? אבל לשנוא את האשכנזים עם הפריבילגיות הם דווקא יודעים יופי, אז מה קורה כאן?

      • tsoof  On 27 באוגוסט 2012 at 10:54

        עידו: אני לא הולך לגישה הזאת של "אתם יותר גרועים". היא לא מעניינת בעיני.

        א.ב: אני שב ואומר – גם אם כל מה שאת/ה אומר/ת נכון, לא משנה את העובדה שאני לא עשיתי שום דבר שמצדיק גזענות נגדי. וכשאני אומר "אני" אני מתכוון לדור שלי. לפחות.

      • ido2267  On 27 באוגוסט 2012 at 10:55

        אני כן. כשתוקפים אותי אני מחזיר.

      • א.ב.  On 27 באוגוסט 2012 at 11:46

        אתה מבלבל בין גזענות לשנאה.
        אני שונא את האשכנזים ואת כול מי שמייצג את האשכנזיות. גם את הצד שאתה מציג כאשכנזי בך (ואת מה שאני בין השורות קורא כאשכנזויות אצלך (למשל לא להבין עד כמה הייתה ההפליה נגד המזרחים)) אני שונא. לגמרי. ועדיין אני בשום אופן לא גזעני! אני לא טוען שאתה שווה יותר או פחות ממשהו אחר.

        בהתייחסות לעוולות שנעשו ישנם שלושה שלבים נכונים. הראשון הוא ההבנה של העוולות, השני ההכרה בהן והשלישי הפיצוי. אתה עוד לראשון לא הגעת. וצריך להגיע לשלישי כדי שתהיה איזושהי דרך לחיות יחד.
        (אותו דבר גם בקשר לפלסטינים).
        אגב, את אב"ד אני מתעב כי היא פשוט פרחה…

        עידו בחייאת, אתה יכול יותר מהתגובה הזו…

      • tsoof  On 27 באוגוסט 2012 at 11:49

        נו, אתה שונא אותי ואת כל מה שאני מייצג. תקרא לזה גזענות, תקרא לזה שנאה, תקרא לזה שטרודל – מה אכפת לי? אין לי יכולת לקיים אתך דין ודברים ואין לי עניין לדבר אתך יותר.

        (הייתי מתעכב על האירוניה בזה שהוד מסכנותך מכנה את אב"ד פרחה, אבל אתאפק)

      • א_85  On 27 באוגוסט 2012 at 11:56

        אני די בטוח שלשנוא אשכנזים זו גזענות.

      • א.ב.  On 27 באוגוסט 2012 at 12:27

        תראה מה זה,
        אני בא לכאן, קורא את מה שאתה כותב, מגיב בכנות, בנימוס, מנסה לקיים אתך דיאלוג, ואתה מגרש אותי…
        ותגידו שאין בעיות עדתיות…

      • ido2267  On 27 באוגוסט 2012 at 12:33

        אה. זה בסדר שאני אכתוב כאן שאני שונא מזרחיים? או שכדאי כבר מעכשיו שאנפנף באישתי המרוקאית למחצה ליתר ביטחון ?( האמת היא שלא כדאי לנפנף בה היא צריכה להביא את הפיתות וקרטון במילא עושה יותר רוח אבל הבנתם את הכוונה)

      • tsoof  On 27 באוגוסט 2012 at 12:38

        🙂 מנפנף נשים מיזוגן

      • ido2267  On 27 באוגוסט 2012 at 16:50

        וגם כתבתי פוטר במקום פותר. איזו בושה למגזר…

      • א.ב.  On 27 באוגוסט 2012 at 12:30

        א85
        גזענות היא תופעה לא מוסרית.
        מוסר חייב להיות כפוף לרצון של הבנדם. שנאה היא לא עניין רצוני. לכן לשנוא אשכנזים או סינים או אמריקאים לא חייב להיות קשור לגזענות, בדיוק שכמו שלאהוב יהודים זה לא בהכרח עניין גזעני.

      • ido2267  On 27 באוגוסט 2012 at 12:40

        טוב אז אני כן שונא מזרחיים. זנ לא רצוני, ככה זנ בגנים דלי מה לעשות?
        שנאה היא אולי עניין רגשי אבל המנגנונים המובילים אליה רצוניים לגמרי. עמי פופר רצח שבעה ערבים. לטענתו ערבי עשה בו מעשה מגונה ולכן הוא שונא ערבים. אם כל אישה שעברה אונס הייתה רוצחת שבעה גברים ( כי גבר אנס אותה ) הרחובות היו ריקים מאד. אז איך זה שאישה שעברה אונס יודעת שלא בסדר לשנוא את כל הגברים וגבר שנאנס על ידי ערבי שונא את כל הערבים? לפוטרים נכונה ביקור חינם בקבר של ברוך גולדשטיין.

      • א_85  On 27 באוגוסט 2012 at 14:34

        אני יודע שאסור להשוות, אבל במכתב הראשון שכתב היטלר בנושא האנטי-שמיות הוא טוען שהאנטי-שמיות היא לא עניין אמוציונלי, וכמובן שהיא לא זרם גזעני. למעשה, שנאת היהודים היא תיאוריה ריאליסטית.

  • nachum  On 27 באוגוסט 2012 at 9:37

    אבל זה קרה מזמן. מה שקורה עכשיו, או בעשרים או שלושים השנים האחרונות, זה משהו אחר לגמרי. you dont know how big is the mistake in this sentence and i dont know if you want to hear why?

    • tsoof  On 27 באוגוסט 2012 at 9:45

      נחום, בהמשך לתגובתך הנוכחית והקודמת גם יחד (לפוסט קודם): הבלוג הזה פתוח לפתגובות כדי שאנשים יגיבו. אבל להגיד "אתה טועה" או "זה לא נכון" זה לא מספיק. צריך להסביר למה. לפיכך ודאי שאני מעוניין בדעתך. יום טוב.

      • א_85  On 27 באוגוסט 2012 at 11:58

        אני ממליץ לך לעיין בדוחות של מרכז אדווה. יש שם הרבה מידע על הפער הנוכחי בין אשכנזים למזרחים (יותר מ30% פער הכנסה ממוצע, למשל).
        הפערים האלו לא מגיעים משום מקום. יש להם מקור.

      • tsoof  On 27 באוגוסט 2012 at 12:01

        פעם אחרונה שאני אומר את זה, אני חושב: לא טענתי שאין פער ואין קיפוח. אם טענתי משהו בסגנון, אז אמרתי שהמצב גרוע עכשיו הרבה פחות מבעבר.

        מכאן עד ללשנוא אשכנזים, עם זאת, ארוכה הדרך. ועל זה דיברתי.

      • א_85  On 27 באוגוסט 2012 at 14:41

        זה לא המסר שקיבלתי מהפוסט.

      • tsoof  On 27 באוגוסט 2012 at 14:47

        זה הבלוג שלי. אני מניח שהדעה שלי היא זו שנשמעת מעט יותר.

  • א_85  On 27 באוגוסט 2012 at 14:31

    קריאה מומלצת.

  • tsoof  On 27 באוגוסט 2012 at 14:53

    זה טקסט מעניין, גם אם צווחני משהו. וחבל, הבחור כותב טוב.

    מה שמצאתי משעשע, זה השימוש בסרוסי. הזכיר לי איך קוראים ליו"ר של בנק הפועלים בישראל 2012.

  • ג'סי  On 27 באוגוסט 2012 at 17:38

    לא הכי דחוף, אבל משום מה חשוב לי להזכיר לעדו שזרק כאן מהשרוול איזה 'קלוד ללוש יש רק אחד' את טולדנו ונקאש שהרימו רק לאחרונה את אחת מההפקות היותר מוצלחות או מצליחות למען הדיוק של הקולנוע הצרפתי. ונא לא לשכוח אנשי קולנוע מאד מוערכים וידועים כמו אנייס ז'אווי וז'ן פייר באקרי. או קומיקאים מהשורה הראשונה כמו גד אלמלה (אלמליח) ואלן שבת, שחקנים כמו וינסנט אלבז, פסקל אלבה אצטרה אצטרה. ולמה רק קולנוע?
    קליטת יהודי צפון אפריקה שהיגרו לצרפת בשנות החמישים היא בגדר סיפור הצלחה מדהים, כולל התברגות לשמן והסולת של הקהיליה האקדמאית ובעלי מקצועות חופשיים. בוזגלו שעושים איתו אצלנו את המבחן המפורסם ההוא – מנהל בצרפת מחלקות בתי חולים ועומד בראש קתדראות באוניברסיטה. זה אולי לא משנה לאיזה מסכן חסר בגרות מקרית-שמונה שיהגר נכון לעכשיו לצרפת. היום שם זו כבר מערכת חינוך/חברה קצת אחרת ותנאי הפתיחה השתנו.
    אבל להגיד ש'קלוד ללוש יש רק אחד' – אני לא רוצה להעמיס על זה תילי תילים של פרשנות (באמת נמאס ומתיש העניין הבינעדתי הלא נגמר אף פעם הזה. ובגדול צוף צודק), אז נגיד שזו סתם טעות גסה במקרה.

    • עדו  On 27 באוגוסט 2012 at 18:32

      לא. התגובה המקורית התייחסה ליהודי ממוצא מזרחי שחי בישראל והטענה הייתה שהדבר הכי טוב מבחינתו הוא לעזוב. אני טענתי שאין שום סיבה שהוא יתקבל יותר בחום בחוץ לארץ מאשר פה והבאתי את קלוד ללוש כדוגמה ליוצא מהכלל (ללוש היה בישראל ועזב אם זה לא ברור). אם אתה נותן דוגמאות של יהודים שהיגרו לארץ אחרת חוץ מישראל והצליחו שם אז יש לי בשליפה מהירה את אותה דודה שהיגרה מאסטוניה לארה"ב והיום היא מיליונרית ויש גם דוגמאות מפורסמות יותר כמו אותו מאמן התעמלות שעזב את הארץ והביא לארה"ב כבר כמה מדליות שהיו יכולות להיות שלנו (אולי)

  • ג'סי  On 27 באוגוסט 2012 at 20:39

    לא. הדוגמא שאני נתתי היא יותר לקהילה שלמה של יהודים צפון-אפריקאים שנקלטה טוב יותר במקום אחר מאשר כאן, כאשר מדובר בעצם באותה קהילה. וכן הם התקבלו שם בהחלט ביתר חום מאשר בארץ. ואני לא מבינה את הטענה שאתה מנסה לחדד בעניין קלוד ללוש, כי במקרה שלו מדובר בכלל בצעיר יליד פריז (אמא קתולית, אבא יהודי יליד אלז'יר) – שרק ניסה זמנית את מזלו כאן ודי מהר חזר לצרפת. ה'מזרחים המקצועיים' יגידו שאי-הצלחתו אצלנו זה לרגל מזרחיותו. אני לא בטוחה.
    אבל אם בדוגמאות מהחיים האישיים עסקינן – אז שלושה חברים אישיים מהפקולטה לחשמל בטכניון – אחד עירקי במקרה, השני יליד מצריים והשלישי מרוקאי מעיירת פיתוח, שמשום מה לא הפסיקו להתלונן על אפליה וקיפוח (והם עשו כאן שני תארים לפחות), את הדוקטורט העדיפו לעשות בחו"ל, וגם לא לחזור. הטענה של הבחור יליד מצריים שהשתקע בניו-יורק בציטוט חופשי: "כאן זה מקום של מהגרים, כולם זרים זה לזה, ואני לא מרגיש זר וחריג במיוחד."

    • ido2267  On 27 באוגוסט 2012 at 20:50

      יופי אבל התגובה המקורית התייחסה לשאלה "מה הייתי עושה אם הייתי יהודי ממוצא מזרחי פה בארץ". לא לאן כדאי לקהילות יהודיות שלמות להגר. אני מניח שאני יכול למצוא לך את האשכנזי שירד מהארץ כי באירופה הוא לא צריך להתנצל כל הזמן אבל בעל הבלוג בטח יכעס עלי.

  • ג'סי  On 27 באוגוסט 2012 at 21:20

    אתה מתכוון להוא שירד מהארץ כי לא היה לו נעים מכל הפריווילגיות שמרעיפים עליו בתור נסיך אשכנזי עתיר זכויות, בעיקר בגלל שנהיה לו מתיש להתנצל על זה?
    לא. אין דוגמא כזאת. אין מצב. צחוקים איתך

    • עדו  On 27 באוגוסט 2012 at 22:06

      אני מתכוון להוא שהצליח יפה בחו"ל ושם אף אחד לא טוען שזה בגלל המוצא שלו. וכן, אני יודע שקטעים איתי.

  • tsoof  On 27 באוגוסט 2012 at 23:08

    תגובות על סוגיות מיניות בחיי, בחייו של קלוד ללוש ובחיי דמויות שהוזכרו בפוסט (וגם כאלה שלא) יימחקו מטעמי גבר אשכנזי שמפעיל את זכויות היתר שלו (ע"ע פריבילגיה).

    על חיי המין של שמעון פרס מותר בהחלט להגיב.

    • עדו  On 27 באוגוסט 2012 at 23:24

      מוזר, חשבתי שלאשכנזים לא אמורים להיות חיי מין.

  • Mi Ma  On 28 באוגוסט 2012 at 14:05

    יקירי
    , אם לא הייתי גדולה ממך בכעשרים שנים, הייתי חושבת שאולי זו אני שכתבתי את הבלוג הנהדר שלך ! הורי האשכנזים וכחולי העיניים עזבו את הקיבוץ עם 50 (ל"י !) ועם 2 ילדים . אבי עבד בפרך, וכשאני אומרת "בפרך" – זה בדיוק כמו שזה נשמע, לא קלישאה. כל מה שיש לי היום בא ממנו ומחריצותו
    ומחריצותי שלי ושל אישי. אף פעם לא שמעתי טענות לממסד כי מעולם לא חשב מישהו מהורי שמגיע לו משהו. וככה גדלנו וגידלנו. את התלונות שמענו תמיד מן הצווחים ומהופכי השולחנות ולא, הם לא באו מפולין, מה עושים עם העובדות? ומה לעשות שאת המדינה שלנו הקים אשכנזי ? ומה לעשות עם גילה אדרעי?

    • ido2267  On 28 באוגוסט 2012 at 14:42

      פה אני חייב לתקן. הבעיה של האפליה העדתית היא שבכל מקום אחר יש שכבה מבוססת ואז מגיעים מבגרים עניים ולכולם ברור שלמהגרים קשה יותר ושיש אפליה נגדם. בישראל יש בעיה כי "כולם " (כמעט) עבדו קשה ולא ליקקו דבש. אז לא מבינים ולא רואים את האפליה . אבל היא קיימת. קיימת גם בטלנות ובכיינות כרונית אבל זה לא אומר שאין אפליה.

  • שלמה מורד  On 28 באוגוסט 2012 at 14:48

    מי שגר במעברה לעולם לא יכול לעזוב אותה, אולי הוא נתלש ממנה ומחבריו אשר היו אתו. שכן את המעברות עקרו , אך אין יכולות לעקור מה שהנפש ספגה. גם אתה ספגת,זה נשאר טבוע בעמקי נשמתך, אי אפשר לקחת את זה ממך. בכל זאת ולמרות כל הסבל ,אני מבין ומרגיש ,שגדלת ,אזרח חיובי לעולם ולמדינה , עובד ובונה בית ומשפחה . לדעתי זה מה שצריך להיות , .. לדעתי זו צריכה להיות משימה לסייע לכל אזרח לעבוד ולהיבנות, להתגבר על רגשות קיפוח ואפליה, אם היו או לא היו אם ישנם או אינם עוד. חשוב שכל אזרח ידאג לא להיות נטל על החברה והמדינה. יש כאלה שצריך לסייע בידם לדרבן אותם ללכת צעד צעד אחריהם. לדעתי זה תפקיד של כמה אנשים בחברה והוא חיוני לכלנו. אגב אתה כותב יפה מושך את הלב מעורר רגשות ומתכוון לטוב המשך והמשך ונלמד ממך עלה והצלח

  • שלמה מורד  On 27 בספטמבר 2012 at 16:56

    אין באן , בכתבה, גזענות או התבכיינות,יש ציון של מציאות ועובדות שהיו., כפי שהרגיש הכותב שהיה ילד. אין בזה התנשאות או הרגשת קיפוח ,זה מה שהיה. יש אולי מידה של כאב. בני עדות המזרח, בימים ההם במעברות הרגישו קיפוח, שנטמע בתוכם עד היום הזה. כל העניין הוא המציאות של העת הזאת כי מה שהיה חלף או נשאר פנימה טמוע . ההתמודדות של העת הזאת , הצורך לקנות דירה או לשכור דירה , כדי לגדל משפחה, מקשה על הדור הצעיר את ההתמודדות . לדעתי ימי המעברה צריף ואוהל בשכר דירה נמוך, סייעו לגדל משפחה. הלחצים המבעיתים ,שכר דירה גבוהה , שנדרשים לשלם היום, מאכזב ומייאש את הצעירים של הדור הזה

להשאיר תגובה

