בוקר טוב חלמיסטן

המופרכת ביותר מבין כל הקלישאות הפוליטיות בישראל היא זו על השוויון בנטל. בואו נתחיל מההתחלה: שוויון בנטל זו מכבסת מילים לגיוס חרדים. מאחורי ההיגד העאלק אידאולוגי הזה מתחבאת אמירה אינפנטילית (גם אם צודקת) בסגנון "זה לא פייר שרק אנחנו משרתים בצבא".

וזה אשכרה נכון, זה לא פייר.

עם זאת – וזה חתיכת עם זאת גדול – אף אחד לא באמת רוצה לגייס את החרדים, בראש ובראשונה כי צה"ל לא יכול לגייס אותם. כי נכון, בסכמת הצדק הגדולה, חרדים צריכים להתגייס, אבל במציאות היומיומית של הכאן והעכשיו, צה"ל לא אמור למלא משימות לאומיות ("לגייס את כולם"), אלא להגן על ישראל. צה"ל זה לא תנועת נוער. זה גוף ציבורי עם תקציב מוגבל ומשימות מובהקות.

כל זה לא מפריע לכל פוליטיקאי בשקל מאז הכרזת כורש לצעוק שצריך שוויון בנטל. כי זה לא באמת. זו סתם צעקה פוליטית שמדברת אל ציבור רחב יחסית, וגם כן מוציאה מאיתנו בצורה מהוגנת ולא גזענית מדי את השנאה שלנו ללובשי השחורים (ולערבים. אסור לשכוח את הערבים ואת ההסתה במגזר הערבי!)

שוויון בנטל? סירייסלי? צה"ל לא מצליח לגייס אפילו את המלש"בים הקיימים, ובטח ובטח שאינו מצליח לתת פתרון לכל בעיות הת"ש שממשלות ישראל האימפוטנטיות לדורותיהן מגלגלו לפתחו. אף אחד לאלא רוצה שוויון בנטל: לא ביבי, לא יאיר, לא שלי ולא נפתלי. אם הם צועקים שוויון בנטל, הם עושים עליכם עוד ספין, כדי שתשכחו איפה כואב לכם באמת (רמז: בכיס.)

**

(גם סחבק אוהב את צה"ל בכל הלב, הכליות והאיברים האירוגניים, ולפיכך שתי כוכביות.)

**

מישהו בטח כבר עשה את החשבון שביבי ועוד יאיר ועוד שלי ועוד ציפי שווה גוש חוסם, ואפשר לזרוק פנימה את הנפתליבן או אפילו את מרץ לא עלינו (מרץ, כמובן, לעולם לא תיכנס. היא סובלת מתסמונת באמת ייחודית בפוליטיקה הישראלית. קוראים לזה "אידאולוגיה"), והופה יש לנו "ממשלת מרכז אזרחית".

שזה יופימיזם ל"בלי חרדים!!!!!!"

כל בר דעת יודע שלאורך זמן, אין שום יכולת לרעיון כזה להחזיק מים, אבל החלופה החילונית הזו טובה לדבר אחד: לחיסכון מסוים בתקציב. למה? כי ציר לפיד-ציפי-שלי, במיוחד עם כל האנשים החדשים שבו, הוא ציר לא סקטוריאלי. הוא אינו מוטה הקצאות ואינו מוטה ג'ובים (בניכוי פואד ודומיו. בכל זאת, יש גבול לתמימות.)

ובתקציב שצריך לחסוך כמה עשרות מיליארדי שקלים, הדבר האחרון שהממשלה החדשה צריכה, זה נציגים סקטוריאליים.

מה שכן, לך תבנה ממשלה מעוטת משרדים ושרים עם כל כך הרבה מפלגות. הניסיון מלמד שאין שום סיכוי להחזיק ממשלה כזו לאורך זמן. ספק רב אם בכלל ניתן להרים אותה. לכל מי ששכח, הליכוד הומה מיני צורות חיים כמו דנונים, רגבים, אלקינים, אקוניסים ופייגלינים. בכל מקרה, אולי האפשרות הקלושה להיתכנותה של קואליציה כזו תוריד את מחיר החרדים או תצמצם במה את מספר התיקים שיחולקו. אלוהים יודע שהתקציב הנורא שמחכה לנו צריך את ההנחות האלה.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • didi  On 23 בינואר 2013 at 11:10

    אני ממש לא מסכימה.
    שוויון בנטל לא אומר בהכרח גיוס חרדים לסיירת מטכ"ל או לצה"ל בכלל.
    שרות למען המדינה צריך להתרחב ולאפשר לחרדים (וגם חילוניים) להצטרף לשרות לאומי כללי בכל מקום נדרש.
    מעבר לעניין ה"לא פייר שרק אנחנו משרתים" (שגם אותו אני לא מבטלת) החשיבות היותר גדולה בעיני היא, שזה נותן לגיטימציה ופתח לחרדים להשתלב אחרי כן גם בשוק העבודה.
    פתח לחברי הקהילה המסתגרת הזאת, שההנהגה שלה משקשקת מערבוב עם החברה החילונית ודנה את אנשיה לעוני ולפרזיטיות – אני מאמינה שהרבה פעמים גם בעל כורחם.
    קרא לי טמבלית או נאיבית, אבל אני באמת מאמינה שיש אלפי חרדים שבסתר ליבם מייחלים לרגע שתינתן להם ההזדמנות הזאת, לא כולם מעוניינים או בנויים לשבת ללמוד מבוקר עד לילה.
    וזאת כבר תחילת הדרך לשווויון וחלוקה בנטל אמיתיים.

    • tsoof  On 23 בינואר 2013 at 11:16

      בעולם שבו יש עודף משרות, יש מצב לשירות לאומי. בישראל, על 100 אלף עבדיה הזרים (או 200 אלף? לא מכיר את הסטטיסטיקה), כל ילד שהולך לשירות לאומי עלול לגרום לפיטורים של פועלת בשכר מינימום.

    • נועה זמסקי  On 23 בינואר 2013 at 11:19

      צפריר צודק לגמרי כשהוא אומר שאף אחד לא רוצה באמת לגייס את החרדים. הראייה הטובה ביותר לכך היא חוסר בתקציבים לגיוס כל אותם אלו הפטורים מגיוס, מסיבות שונות, לשירות לאומי. זו לגמרי מכבסת מילים שנועדה לעשות ספין על הבוחרים ולגרום להם להצביע למפלגה הנכונה, בסיבוב הזה לפיד גרף את הקולות הללו.
      החרדים משתלבים בשוק העבודה. לפחות אלו שרוצים בכך. בעיית השתלבות החרדים בשוק העבודה לא קשור לשירות הצבאי אלא לדינמיקה החברתית בתוך הקהילה עצמה.

      • ido2267  On 23 בינואר 2013 at 12:06

        והשירות הצבאי משמש שוט בידי הרבנים להשאיר את הצעיר החרדי תלוי בהם ובתקציבי הישיבות . לא תלמד? תפגין דעות קצת עצמאיות מדי? נעיף אותך מהישיבה לצבא הציוני. אם החרדי יוכל להתפרנס בכוחות עצמו אולי הבן שלו כבר כן יתגייס.

      • דודי  On 23 בינואר 2013 at 12:53

        יש קשר הדוק בין הפטור משירות לבין אי-השתלבות בשוק העבודה.

        פטור משירות מותנה בלימודים בישיבה, לכן חרדי צעיר אינו מורשה ללכת לעבוד באופן חוקי. שתי הברירות החוקיות בפניו הן צבא או ישיבה.

        את זה אפשר ואולי גם כדאי לשנות, אבל תוך נתינת הדעת על כך ששינוי כזה רק יחמיר את העוול המקומם בחלוקת נטל השירות הצבאי.

  • ido2267  On 23 בינואר 2013 at 11:15

    עכשיו מדברים על "שוויון בנטל" וגם אנשים מאד רציניים (אביעד קליינברג) מציעים שירות לאומי.
    אני נגד.
    אפשר לקחת את הכסף שלי למיסים ,כולל עבור דברים שאני נגדם, ככה זה במדינה. אפשר אפילו להפקיע ממני רכוש לצרכי הציבור. לא נעים אבל אם הציבטר ממש צריך אז…
    אני עצמי לא עבד של אף אחד. אותי אי אפשר להפקיע. הסיבה היחידה שאני מוכן לקבל שבשמה יגייסו אותי לצבא היא שבטחון המדינה ועצם קיומה בסכנה. כל דבר אחר מהוראה בעיירות פיתוח ועד התנדבות בבתי חולים – תשלמו מספיק כסף ואנשים יבואו.
    בטח ובטח שאני לא.צריך שמישהו יתגייס בשביל שאני ארגיש יותר טוב. רוצים שחיילים ירגישו יותר טוב בשירות? תשלחו להם להקה צבאית כל יומיים. הנה אנשים שהתגייסו בדיוק בדביל לגרום להרגשה טובה אצל חיילים אחרים.

  • דודי  On 23 בינואר 2013 at 12:51

    הדרישה לשיוויון בנטל באה מערך השיוויון. היא אינה שונה מהותית מהדרישה הפופולרית ל"צדק חברתי". שיוויון וצדק הם ערכים שיש לחתור אליהם, לא משימות מוגדרות לביצוע מיידי.

    היענות לדרישה זו אין פירושו שליחת משאיות צבאיות ולוכדי עריקים למאה שערים (או לאום-אל-פאחם, אגב). יש צעדים – הדרגתיים, חלקיים – שיסייעו בחלוקה הוגנת יותרת של נטל ההגנה על המדינה. לצעדים האלה יש מחיר פוליטי והם לא ייצאו לפועל בלי אנשים שידרשו שיוויון בנטל.

    • ido2267  On 23 בינואר 2013 at 15:02

      הגנה על המדינה? בהחלט. שירות לאומי? אין לך שום זכות לגייס אנשים לזה.

  • אורן29  On 23 בינואר 2013 at 14:54

    משהו קטן לגבי "גיוס חרדים", או גיוס בכלל:

    צה"ל לא באמת רוצה לגייס חרדים. תחקיר ב"המקור" מלפני כמה שבועות הראה את ההתעלמות הצבאית/ממשלתית מישיבות שנתפסו כשהן מרמות במספר התלמידים שלהן. למעשה, צה"ל לא צריך גם כל כך הרבה חילוניים. הצבא הולך ונעשה טכנולוגי, האיום הצבאי המעשי על ישראל הולך וקטן, וצה"ל, מסתבר, מסתדר עם מה שיש, ואפילו זה יותר מדי.

    הייתי מצפה ממפלגה כלשהי (נניח, מפלגת מעמד ביניים חילונית עם מועמד פוטוגני) שתניף את דגל קיצור השירות הצבאי: ביטול השס"ן שהונהג קצת לפני מלחמת ששת הימים, וקיצור שירות המילואים ב 5 שנים (האופטימי שביני היה שמח לראות מתווה שבסופו, בתוך 5-10 שנים, השירות הצבאי מקוצר לשנתיים, ושירות המילואים מקוצר בעוד 5 שנים, ובסה"כ ב 10 שנים).

    זאת תכנית win-win- היא מאפשרת לקצץ מתקציב הביטחון המוקדש למימון החיילים, מאפשרת לגייס יותר אנשים אם במקרה קיצור השירות יוצר מצוקת כוח אדם, ומשחרר לשוק העבודה/לימודים גבוהים הרבה אנשים- צעירים אחרי צבא, וותיקים יותר, נטולי מילואים אחרי גיל 35.

    אבל אז, אם נעשה את זה, איך נתגולל על החרדים? איך ניילל ש"אנחנו קורעים ת'תחת והם מסתלבטים עלינו"? איך נקלל את האמ-אמא של הערבים ש"לא עושים שירות לאומי" למרות שהבדואים שבינם מתגייסים גם מתגייסים, ומי בכלל צריך לממן גדודים של צעירים נטולי מוטיבציה בתפקידי מורים/אחים/שוטרים/כבאים? בעצם, את הערבים נקלל בכל מקרה. כוחו של הרגל.

    • ido2267  On 23 בינואר 2013 at 15:00

      מה בדבר הגדלת המשכורת הצבאית ל-נאמר המשכורת הממוצעת במשק?

      • אורן29  On 23 בינואר 2013 at 15:09

        בשביל מי ובשביל מה?

        המדינה לא צריכה "להתעקש" להעסיק אנשים. שוק העבודה אמור לדאוג לזה. צריך להעסיק/לגייס את מי שצריך, ולתגמל אותו כראוי, כמובן. אפשר להציע אופק תעסוקתי(כלומר: קריירה צבאית) מתגמל לאנשים, עם שכר שישתפר עם הזמן, אבל עדיין יהיה נמוך יחסית בהתחלה. אפשר לתגמל את אלה שלא ימשיכו בצבא בדרכים אחרות: עזרה בלימוד לפסיכומטרי (קורסים, מועד נוסף), מימון קורסים מקצועיים אפילו תוך כדי שירות, מלגה ללימודים גבוהים, וכו' וכו'.

        אבל הכי חשוב- לשרת פחות, משהו שאף אחד עוד לא אמר אותו, והגיע הזמן שייאמר. שנתיים וחצי זה מספיק. 15 שנות מילואים- יותר ממספיק (יותר מדי). זה גם יתרום לאיזרוחה של החברה הישראלית. גם ככה היה לי קשה לשמוע את כל ההבל הצבאי של בנט אתמול. האיש עוד לא שיחרר את עצמו מצה"ל, ובמובן מסוים- חבל שלא נשאר. יכול היה להיות נחמד לראות את הרמטכ"ל נפתלי בנט מפקד על ההתנתקות, או על פינוי מאחזים/ישובים/יו"ש.

  • גלעד  On 23 בינואר 2013 at 15:40

    שיוויון בנטל , לא מתייחס רק לשירות הצבאי
    אלא גם לנטל המיסים, ע"י עידוד עבודה, בין השאר על ידי חקיקה שתגרום
    לכך שישתלם יותר לעבוד מאשר לקבל השלמת הכנסה וקצבאות.
    ומצד שני, פתיחת אפשרות ללומדיי תורה מצטיינים, "עילואים" , להתפרנס בכבוד , כמו סטודנטים מצטיינים , בהתאם לקריטריונים.

  • shaultweig  On 23 בינואר 2013 at 19:33

    שויון בנטל זה גם אגדת הקבן והמשתתפים ובפועל רדיפת חולי נפש

    2.5 אחוז מכל שנתון משתחררים על רקע נפשי, בלשון הרחוב קב"ן. מחציתם של המשתחררים על רקע נפשי הם חרדים. 217000 אנשים מקבלים קיצבאות נכות 95000 על לקות נפשית.

    מזלי הרע שמלחמת אוקטובר היתה במשמרת שלי בשרות סדיר, מנעו ממני תקופה ארוכה גישה לקבן, השאירו אותי בכח בסיני.

    לאחר השחרור נדחיתי מתעסוקה בתעשיה הצבאית בגלל פרופיל 65 עם סעיף פסיכיאטרי ( על כך איני מלין כי מדובר בתעשיית נשק)

    אנשים משוכנעים עד עמקי נשמתם בספין של ההשתמטות עד כדי כך שנשמעו "הצעות ייעול" לבדוק את הכשירות לנהיגה של כל "מי שמשתחרר על ידי קב"ן.

    אני לא רק קיבלתי פרופיל פסיכיאטרי, הביטוח הלאומי נתן לי 40% נכות רפואית בגין מאניה דיפרסיה ואני מקבל גם קיצבה

    הפכתי לשונא ציונות

    למה ??

    בפוסט אצל אייל קליין/ניב

    http://eyalniv.wordpress.com/2011/10/07/sela/

    • shaultweig  On 23 בינואר 2013 at 19:56

      מבקש את סליחתכם הפוסט פורסם בבלוג של אייל ניב ונעלם

  • שמעון בר  On 24 בינואר 2013 at 9:52

    קבלת המון תגובות. בכול אחת מהן יש הסכמה קטנה משלי והרבה אי הסכמות. אז למה להוסיף?
    רק הערות,שתיים, לכוכביות שלך – אתה אוהב את צ.ה.ל "בכול הלב". כולו, הלב הוא משאבה פרימיטיבית העושה עבודה נפלאה ,לאורך שנים ואפילו ניתן להחליפה וחלפים יש לה, בשוק. אבל לאהוב באמצעות משאבה? הערה קטנה נוספת. העברנו את אהבתך לצהל אל המוח, ששם מצויים גם התפקודים הרגשיים שלנו…גם,לא רק. איך יכול מוח לאהוב כלי, אמצעי. משהו כמו מכונית, משהו כמו צבא? מה אומר ההגיון שלך,שגם הוא מצוי שם, במוח, על אהבת מכוניות או אופנועים או צבא? קוריוז,אני מניח, חולשה אנושית. למה שלא תמשיך,כמוני ,לאהוב נשים, גיבורי סיפרות, נופים. אבל צבא?
    למשל ,את הרהוריך, אני אוהב…באמצעות המוח.

  • nachum  On 24 בינואר 2013 at 13:15

    מגלגלו לפתחו. אף אחד לאלא רוצה שוויון=typos

  • איציק הימן  On 31 בינואר 2013 at 12:38

    צר לי, זו נאיביות קלה (שאני אישית לוקה בה לא פחות, גם אני הייתי רוצה ממשלה כזו, למרות החסרון שלהלן):
    המחשבה שהמפלגות האלו אינן סקטוריאליות שגויה, לכל אחת מהן מוקד השפעה שנבנה מהן, אלו הם אותם "בעלי הון" המדוברים – הליכוד דואג לבעלי ההון שלו, העבודה דואגת לבעלי ההון שלה, ולנו זה עולה.
    למה זה עדיין עדיף – כי השחיתות הזו היא עובדה קיימת ומצערת, אם לפחות ננכה מהמשוואה את גורמי הקיצון, אולי – רק אולי – נקבל ממשלה יעילה יותר ומתפקדת יותר, כי ה"סקטורים" האלו תורמים למדינה מעט יותר מהישיבות והאברכים.

  • איציק הימן  On 31 בינואר 2013 at 12:41

    והערה לגבי צה"ל וה"שוויון בנטל": צה"ל בכלל לא מעונין בגיוס חרדים וערבים, וגם אנחנו לא. יש די והותר חיילים לצה"ל, אפילו עודף – המחסור, אם קיים, נובע מחלוקה לא מאוזנת בתוך צה"ל. ואם כבר מדברים על זה, פונקציות שלמות ששייכות לצה"ל היה עדיף להעביר לאזרחות מטעמי התמקצעות וחוסר רלוונטיות, אבל אז חלילה יהיה צורך לשלם עבור השירות המקצועי הזה.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: