שיעור כתיבה אפקטיבית עם הפסקה הראשונה של עדי קול

(חשבתי להעלות את כל הפוסט שלה, אבל זה יוצא ארוך להחריד, ולפיכך אסתפק בזה, ואם יתעורר ביקוש מפתיע מהקהל, אמשיך מאוחר יותר עם פסקאות נוספות.)

ח"כ קול כותבת: "היום אצביע בעד חוק המשילות. למרות שאינני מסכימה איתו. ואני בטח לא חושבת שיוביל ליותר משילות. חשוב לי לומר אם כן כי הבעד שלי לא יהיה בעד החוק אלא בעד יאיר לפיד. וזו למעשה תהיה הפעם השלישית שאני עושה כן. הראשונה היתה כשבחרתי להצטרף אליו למסע הזה שנקרא יש עתיד. לא היה לי מושג למה אני נכנסת, אבל לו ודאי לא היה מושג במה (או יותר נכון במי) הוא בחר. יאיר ״הצביע״ בעדי בלי שנכיר. לא היתי בין חבריו, מקורביו, או שותפיו לאימוני הכושר (לצערי הרב). אלא סתם אחת עם חלום אמיתי לשנות את העולם. והוא לא סתם בחר אותי, הוא עשה זאת כשהוא מבקש ממני רק שני דברים: נאמנות, ולהיות חברת הכנסת הכי טובה שאוכל."

קודם כל: הפסקאות של קול ארוכות נורא. ארוכות מדי. מוטב להשאיר פסקה בפייסבוק בטווח של שלושה-ארבעה משפטים לא ארוכים. ועוד דבר: הקפידו להכניס שורה רווח בין פסקאות בפייסבוק. זה מקל מאוד על הקוראים ומאיים הרבה פחות.

חוץ מזה:

1. כדאי לכתוב איני ולא אינני. השפה עדכנית יותר. אינני עדיף לשימוש במובן "איני נמצא" והשימוש השכיח יותר במקרה של מוח של ח"כ מסיעת יש עתיד – "הלכתי לעולמי".

2. "הבעד שלי" היא כמובן שגיאה בעברית, אבל במקרה הזה מדובר בשימוש יפה. אני קורא לזה שגיאה נכונה, של שפה מומצאת להעברת מסר ספציפי. יופי עדי (ללא אירוניה.)

3. את הביטוי "אם כן יש להפריד בפסיקים, לפניו וגם אחריו.

4. "הצביע בעדי" הוא ביטוח תמוה, או משחק לשון, שהרי יאיר הצביע בעד עדי. זה יכול להיות משחק שפתי, אבל להבדיל מקודמו, בעיני לפחות, הוא מוצלח פחות.

5. "לא היתי בין חבריו", עדיף לכתוב "לא הייתי", ולו רק כדי לכתוב בעברית.

6. השימוש בסוגריים "(או יותר נכון במי)" בפסקה הראשונה הוא דוגמא נהדרת לאיך עודף מידע מעמיס על המשפט ופוגע באפקטיביות שלו. לא חייבים לכתוב הכל. לפעמים עדיף להתאפק.

7. "או שותפיו לחדר הכושר (לצערי הרב)" מעיד, ובכן, על חוש הומור! עם זאת, אין זה חוש הומור מהמשובחים. זו דעתי הפרטית, כמובן. אתם יכולים לחשוב אחרת. ה(לצערי הרב), כמו הסעיף הקודם, הוא עוד דוגמא לעודף אמירות בתוך טקסט נתון, שמעמיס עליו הרבה יותר מדי.

8. לפני המילה "אלא" צריך לבוא פסיק ולא נקודה. חוץ מזה, אם את סתם אחת, החלומות שלך לא מעניינים אף אחד. צניעות זה יפה, אבל לפעמים היא לא אפקטיבית.

9. "הוא עשה זאת": אני ממליץ בחום לא להשתמש במילה "זאת" בשימוש כזה, או בשימושים אחרים למעט "הילדה הזאת", "המפלגה הזאת" וכו'. זו מילה שמכבידה מאוד על הטקסט וקורעת את רצף הקריאה. המילה "זאת" במובנה כאן, שולחת את הקורא אחורה, להבין למה מתכוונת הכותבת כשהיא כותבת אותה. הייתי שואל אם הבנתם זאת, אבל מוטב שאשאל "הבנתם את זה?" ככה יותר עדיף.

10. "יותר עדיף" זה אפקטיבי כשזה אירוני ומודע לעצמו.

שיווק עצמי חסר מעצורים לסיום:

אני פותח סדנה לכתיבה אפקטיבית וויראלית.

המורה: אני. לא אומר את זה בדרך כלל בקול רם, אבל אני מורה מצוין.

איפה: הירקון 39 בני ברק. קומה 2.

תאריך פתיחה: 24 במרץ, שמונה בערב.

כמה עולה: 600 שקל.

כמה תלמידים: כ-12. עוד יש קצת מקום.

רוצים להירשם: כתבו לי אימייל: bashanpr@gmail.com.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • טל שלם  On 11 במרץ 2014 at 22:14

    סתם יצאת טרחן, מדובר בכתיבה סבירה בהחלט לעמוד פייסבוק.

  • idit2013  On 12 במרץ 2014 at 22:29

    "לא הייתי בין חבריו" – לא נמניתי על חבריו
    גם ההצעה שלך אינה מוצלחת כל כך

    • tsoof  On 12 במרץ 2014 at 22:47

      לא הצעתי דבר. תיקנתי שגיאת כתיב. ואם בדקדוק עסקינן, יש לכתוב "נמנה עם".

להשאיר תגובה

