מה ישראלי בעיני

כל שנה אני עוצר לרגע בערב יום העצמאות וחושב מה ישראלי בעיני. מה מזקק את הרוח, החוכמה, ההיסטוריה, החוסן והחרטא לכדי תמצית ישראלית טהורה, צודקת ונכונה. זו הפעם הראשונה שאני יושב לכתוב את הטור הזה במשרד האוצר. בשנה שעברה הכנתי לכם תקציב בזמן הזה, אבל שנה אחר כך, כשגם אני וגם הציבור הבנו שאין לי מושג מה אני עושה, הלכתי לקליינשטיין הביתה, הוא ניגן לי כמה תווים של פרסומת של סלקום, וישבתי וכתבתי.

ציון ורקפת מבנק הפועלים ובנק לאומי ישראלים בעיני. הם מגלמים את רוח הדמוקרטיה ואהבת האדם. לא אכפת להם אם אתם מבוגרים או צעירים, יהודים או ערבים, חילוניים או חרדים. כולכם שורות עבורם. שורות שמייצרות רווח ציוני אדיר וממלאות את ליבו של כל אוהב מולדת בגאווה.

אהוד אולמרט ישראלי בעיני. מקבל את הדין כמו גבר ולא שם כיפה על הראש. אדם שבשתי ידיו הצליח להקים עוד מפלצת על עוד הר בירושלים, לוקח אחריות כמו תותח ומפנה את הדרך למושחתים צעירים ויפים ממנו. בעיני, הוא מודל לחיקוי.

דוד הנחלאווי הוא ישראלי בעיני: זקיפות הקומה, השמירה על הכבוד, אוצר המילים. הידיעה שאף אחד לא יעזור לו כשהוא בצרה, ולמרות זאת, השליפה המיומנת של מכשיר הקשר מהכיס! כשדוד בן גוריון דמיין את מגן הציונים, הוא ודאי חשב על דוד. אני אוהב את דוד, מעריץ את קור רוחו ולא רואה אותו ממטר. כמו שר הביטחון, כמו הרמטכ"ל.

הנופלים הם ישראלים בעיני. איך הם לא צועדים כצאן לטבח, אלא מסתערים תחת אש צולבת בידיעה שבעוד שנה או שנתיים נצא לעוד מלחמה. איך הם עוברים את קו האש של טנק צה"לי ציוני, של מטוס צה"לי אמריקאי, של צוללת וסטי"ל גרמנים, ואם יש להם רגע הם פולטים "טוב למות בעד ארצנו" ויורקים בעין האירופית האנטישמית שמימנה להם את הציוד.

דומני שהיה זה קפטן קירקגור, הוגה דעות יפני מן המאה העשרים ושש, שטבע את המונח "מי שלא קופץ אדום", שהוא אולי תמצית הישראליות בעיני. וגם מי שמשלם מס בזמן, עומד בצפירה כמו טעטעלה, מאשים את אבו מאזן ומוציא עכשיו את הקבב מהפריזר – גם הוא ישראלי בעיני.

נפתול ישראלי בעיני. איזה דוגמא אמיתית יותר לציוני אוהב אדם יש מקצין יהודי שמתגאה בהרג ערבים? מה, אנחנו כמו המטונפים האלה שרוצחים יהודים? אין עוד דוגמא יפה לעמידה גאה ועיוורון מוחלט למציאות מאשר אחי חובש כיפת הכפתור. תנו לי קצת זמן ואני הופך אותו ליופי של פרזנטור לבנק. או דוצ'ה.

בנימין מלכנו ישראלי בעיני. אדם שלא רואה ממטר את אוהדיו ואת אויביו; שמשקר במצח נחושה כשהוא מדבר על אחיו המת, על ירושלים בירתנו לנצח ועל גלידה פיסטוק; שיספר לכם על טבח בסוריה ומהפכה במצרים וטילים בעיראק ואיראן ופקיסטן וקשמיר וטימבוקטו, שכולם כולם מכוונים אלינו כאן עכשיו, ובה בעת יוציא עוד מאות מיליוני דולרים על טירה ראוותנית וזרנוק מעופף, והכל כדי לפצות על אימפוטנטיות ארוכת שנים. מה ישראלי יותר מזה?

מחירי הדיור ישראלים בעיני. איך הם קורצים בעין אחת ודופקים אתכם בעין השנייה, אה? כמו נהג מונית, כמו סוחר בשוק הכרמל. איך הם מאגפים אתכם, בעוד אתם מאמינים שהסכנות הקיומיות שלכם הם מחבלים מתאבדים ופצצות איראניות. דומני שהיה זה יואב בן צרויה, מלך היבוסים, שטבע את המונח המפורסם "בתחבולות תעשה ממצביעיך צחוק".

יום הזיכרון הוא ישראלי בעיני. איך באבחת שניים-שלושה אלתרמנים וחיים חפרים אתם הופכים לזומבים עצובים שמסכימים לממן עוד מלחמה, עוד סבב אלימות, עוד פצועים, עוד הרוגים; איך בשתי צפירות וטקס וחצי, אנחנו שולחים אתכם לרוץ אחרי הזנב שלכם כמו עכברי מעבדה. כבר 66 שנה זה עובד!

וכמובן, אני ישראלי בעיני. כל בוקר אני קם בבוקר בלי תוכנית, בלי כיוון, בלי חזון. אבל אני מאמין לכל מה שאומרים עלי – שאני יצירתי ומתוחכם, אמיץ ויפה תואר – וגם אתם קונים את השטויות האלה. אף מגפון עוד לא עצר צפירה של יום הזיכרון, אז איך תשימו לב שאני והקסטות של החברים שלי גנבנו לכם את המדינה? אתם הרי בוכים עכשיו מ"מה אברך". באמת שיר נהדר.

חג עצמאות שמח, צאן מרעיתי. גם בשנה הבאה יהיה יותר גרוע, אבל נעשה פה בומבה של ימי זיכרון.

 

 

 

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • shaultweig  On 4 במאי 2014 at 23:50

    בן דרור ימיני

    איפה היה הטייח ימאני במלחמת אוקטובר ובמלחמת לבנון הראשונה ?
    האם הטייח הימאני יודע מהו ריח של אבק שריפה ?

    אולי זה יישמע מוזר הטייח הימאני כנראה היה ג'ובניק במלחמת אוקטובר כאשר היה סדיר, והיה גם ג'ובניק במילואים.הטייח הימאני תקף את פעילי הקשת המזרחית וביניהם יוסי יונה. יוסי יונה נפצע בשרותו הסדיר במלחמת אוקטובר בגלל חור שנפער בקרום הריאה. ב 6 לאוקטובר 73 יוסי יונה היה משובץ להגא, ולמרות זאת הצטרף לצוות טנק והשתתף בצליחת התעלה.

    מלחמת אוקטובר 73 "נפלה במשמרת" של בן דרור ימיני,לא מוזכר בשום מקום איפה בן דרור ימיני היה אז. יש כאלה שבאים בטענות על שירותם הצבאי של אחרים, בזמן שהם עצמם לא הריחו מימיהם ריח של אבק שריפה, לא הוצבו למקומות מהם מגיעים לבתי קברות צבאיים.

    לשאלה מה זה משנה איפה הוא היה ???

    אם יש סבירות (לא מופיע בויקיפדיה) שימיני לא הריח ריח של אבק שריפה ולא היה במקומות מהם מגיעים לבתי עלמין צבאיים,אז הדברים שהוא כתב על דפני ליף בפוסט אויבי המחאה הופכים אותו לחלאת המין האנושי

  • shaultweig  On 5 במאי 2014 at 0:04

    גם המעוזים במלחמת אוקטובר זה ישראלי

  • corinnahasofferett  On 5 במאי 2014 at 23:25

    האם התגובות כאן מתייחסות לפוסט הזה שכותרתו “מה ישראלי בעיניי”?
    שאגב עונה לשאלה ‘מי ישראלי” וזה נכון, אין הבדל בין מי ל’מה', כולנו מוחפצים בעיני הישראלי.
    מה שכתבת צפריר, מתייחס ל-364 בקרים בשנה.
    אם לא טעיתי בספירה
    .

להשאיר תגובה

